TIME MANAGEMENT


Menyentuh mengenai hadis daripada Daripada Abdulallah ibnu Umar r.a berkata : Rasulullah S.A.W memegang bahuku seria bersabda : jadikanlah diri kamu di atas dunia ini sebahagian seorang perantau atau pengembara . Ibnu Umar berkata : apabila kamu berada pada waktu petang , jangan tunggu menjelangnya waktu pagi . Apabila kamu berada pada waktu pagi , janganlah tunggu menjelangnya waktu petang , gunakan peluang untuk beramal semasa kamu sihat untuk persediaan ketika kamu sakit dan semasa kamu hidup untuk persediaan mati .

Ini jelas menunjukkan masa juga dititikberatkan dari sudut dan perspektif agama islam itu sendiri. Daripada hadis itu tadi sebenarnya terdapat pelbagai pengertian dan maksud tersirat yang wajar didalami bukan sahaj umat islam di seluruh dunia bahkan wajar dipelajari oleh seluruh keturunan manusia di muka buki ini. Antara isi kandungan yang tersirat yang boleh diambil dari petikan hadis tersebut ialah kita seharusnya menginsafi masa sihat ita dengan aktiviti-ativiti yang berfaedah. Kita juga perlu menghargai masa dan tidak melengahkan masa untuk urusan yang baik. Ini kerana Rasulullah S.A.W memberi pendidikan dan pengajaran supaya kita menganggap dunia ini sebagai tempat persinggahan untuk menuju kealam akhirat. Dari gambaran, kita seumpama perantau yang mencari bekalan untuk perjalanan yang masih jauh. Maka dengan itu jelas sekali isinya mehukan kita menggunakan masa dengan efisyen dan bukan berlengah-lengah.

Kehidupan di dunia hanyalah sementara kerana yang kekal hanyalah akhirat semata-mata. Maka tempoh kehidupan di dunia ini terlalu singkat dan dunia merupakan satu tempat untuk kita mencari bekalan hari akhirat seperti ilmu , ibadat sedekah jariah dan seumpamanya . Kita sebagai khalifah sepatutnya bijak menguruskan masa kita untuk hal duniawi dan akhirat. Untuk itu manusia tidak seharusnya leka sehingga lupa pada matlamat hidup kerana kita ibarat perantau di tempat persinggahan sebelum ke destinasi yang terakhir .

Dari hadis di atas, dapat disimpulkan juga masa yang berlalu tidak akan kembali. Ia akan terbuang jika tidak diuruskan secara efektif. Pengurusan masa secara efektif boleh dilakukan sebagaimana berikut:-

Merancang penggunaan masa

Penyediaan jadual waktu adalah cara terbaik untuk menjadikan penggunaan masa lebih efektif dan sistematik . Seterusnya , memperuntukkan masa dengan aktiviti yang berfaedah dan menjauhi aktiviti yang tidak berfaedah .

Pengurusan masa dengan bijak

Waktu lapang di gunakan untuk tujuan tujuan berfaedah . Contohnya : Semasa berada di dalam kenderaan atau perhentian bas kita boleh membaca buku , nota surat khabar atau bacaan yang berfaedah .

Menentukan urusan hidup

Dengan adanya pengurusan kehidupan baik kita dapat mendisiplinkan diri dan mengkaji semula kualiti penggunaan masa yang telah kita lalui . Penggunaan jadual atau diari adalah cara yang efektif untuk mengukur pencapaian wawasan yang kita gariskan . Penggunaan masa adalah faktor kejayaan tokoh-tokoh dunia sepanjang zaman . Napoleon pernah berkata :
“Rahsia kemenanganku di medan perang tersembunyi di sebalik kelemahan musuh yang tidak tahu nilai masa 5 minit .

Insan yang menyegerakan segala urusan kehidupan mempunyai beberapa kelebihan berbanding mereka yang melengah-lengahkan masa. Yang pertamanya mereka akan dimuliakan oleh Allah dan rasulNya. Umum juga mengetahui orang yang menyegerakan urusan kehidupan akan dapat menyempurnakan urusan dengan berkualiti mengikut jadual dan tanpa ada perasaan tergesa-gesa pada saat akhir. Selain itu, jika semua rakyat dan umat bijak menguruskan masa, secara langsung prokduktiviti Negara akan turut meningkat. Keaadan ini sedikit sebanyak akan menyumbang kea rah kemajuan Negara.

Daripada hadis, terselit beberapa pengajaran yang perlu diambil sebagai iktibar kepada manusia sejagat. Tempoh kehidupan manusia di akhirat adalah terlalu singkat berbanding kehidupan di akhiratyang kekal abadi. Maka untuk itu, manusia seharusnya dan hendaklah menggunakan tempoh kehidupan di dunia sebaik mungkin . Dari sudut dan pandangan Islam, kita dilarang menangguh-nangguhkan urusan kehidupan dan serang muslim itu hendaklah menguruskan masanya dengan baik sesuai dengan apa yang dipelajari melalui hadis di atas.

No comments:

Post a Comment