examination time!!!



hurmm starting this tuesday, i will sitting this semester examination.. hope so much that i can do this exam and repair my result previous semester..

Tuesday- 22 april -DNA Recombinant Technology 2
Wednesday- 23 april- Biochemistry Practical
Wednesday -30 april- Microbial Genetics
Monday -5 may -DNA Recombinant Technology 1
Tuesday -6 may -Biochemistry

pray for my succes Thank You.. and good luck for those who also taking examination this semester, this month and this year..

Leadership!!



Malaysia pada Hari ni, semalam dan esok asyik sajer bercerita pasal kepimpinan, leadership.. baek di media-media massa, laman web dan blog, mahupun di kedai kopi yang juga tidak terketinggalan.. Bagi pendapat peribadi aku, mungkin Kepimpinan kita perlukan perubahan, perubahan dari segi segalanya... mungkin as a student, aku masih lagi tidak mengerti kenapa ada pemimpin dikatakan rasuah, yang seorang lagi dianggap berpura-pura alim, ada lak pemimpin negara kita di omong-omongkan sebagai pemimpin zaman gelap Malaysia.. macam-macam fitnah dan tuduhan yang berleluasa.. Parti Basikal kata parti mesin basuh korupsi, sedangkan Parti mesin basuh kata Pari Basikal tiada berkelayakan.. tapi yang sebenarnya bila kita berada di atas, bermacam-macam perkara yang perlu dipertimbangkan.. bukan mudah nk buat keputusan.. Apa yang org bawah tahu.. MENGHENTAM.. cuba bayangkan kita yang memerintah.. woooo bukan mudah nk puaskan hati bejuta hati Rakyat Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum nih.. tapi kalo memerintah ala-ala zama nazi patutlah kalo kita hentam.. tapi bukan hentam sekadar cakap.. buat sesuatu.. ye tak..? so sekarang better kita ketepikan sapa salah dan sapa benar, rite.. yang penting pengajaran dari masa sekarang untuk kita bawak ke zaman akan datang yang belum tentu ada.. sebabnya Tuhan yang Maha mengetahui...

aku sangat berminat politik.. dan politik ni xder yang suci sebenarnya... baik dari yang tiada pengetahuan agama ataupun yang ader ilmu agama yang sedikit.. kalo diimbas semula zaman Khalifah selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W pun ader pembunuhan dan seling berebut kuasa... walaupun politik itu kotor, apa yang aku harapkan Malaysia pada zaman aku nanti, zaman belia sekarang penuh perubahan.. x kiralah ideologi mana sekalipun, jika kata dia adalah orang islam Malaysia, hati musuh kita akan gentar.. kerana apa? semangat... semangat memperjuangkan bangsa kita dengan agama.. berlandaskan agama.. ketepikan dulu yang kontroversi seperti isu penternakan Babi, isu pembinaan Masjid berjuta-juta, isu harta dan rasuah, isu alim cikai-cikai.. apa yang penting pada zaman itu perpaduan umat Islam.. Salah satu tanda dimana ketika Umat Islam itu Kuat dan bersatu ialah ramainya Ummah Solat Subuh berjemaah di Masjid seumpama ramainya Insan ketika mengerjakan solat Jumaat atau Lebih.. Kalo dah bersatu sebegitu.. petik jari pun isu-isu kecik boleh diselesaikan.. pendapat memang banyak tapi itu kan digalakkan dalam Islam untuk membawa keputusan yang terbaik.. rite?

Kalau Palestin Masih ditindas, Kita Malaysia wujud sebagai suara yang lantang mengkritik dan membantah sehingga mereka tidak lagi ditindas... Takutnya mereka pada Malaysia kerana kekuatan kita sebagai Negara Islam yang penuh kecanggihan Teknologi, takutnya juga kerana suara kita mampu mempengaruhi semua negara Islam bersatu di bawah nama ISLAM.. bukan bawah nama mazhab, bukan bawah nama Parti, dan bukan juga bawah nama organisasi Underground.. (asyik bergaduh jerk, akan adakah esok Untuk Malaysia?) Semangatnya kita pada Islam, Bangsa dan Negara ketika itu, kalau kita ditindas dan diserang, kita sanggup kedepan walau berbekalkan pisau potong buah.. sanggup bermandi darah dan sanggup berjihad.. Tyme tuh x kenal dah ko PAS ke, UMNO ke atau PKR..

Akan adakah Malaysia seperti itu untuk masa-masa yang mendatang? aku masih lagi ingat, ketika baca buku-buku akhir zaman dan kedatangan Al-Masih Imam Mahadi, aku pasang impian.. Impiannya jikalau betul peperangan akhir zaman berlaku. aku harap aku adalah salah satu panglima beliau yang berjihad di Jalan ALLAH... kalaulah semua Belia Malaysia ada impian seperti itu..

So untuk kemajuan Malaysia pada masa-masa akan datang, lakukanlah perubahan.. tak kira dari Pihak pemimpin sekarang, vateran-vateran.. yang sedang meningkat naik sebagai pemimpin.. yang baru nk berjinak-jinak.. belia-belia dan students... dan juga Kanak-kanak kecil.. Fikir-fikirkanlah... Untuk Malaysia Ke Arah Islam Sebagai Tunjang Kekuatan... WORLD PEACE

Study Week


warghhhh, study2.... makin study makin xdapat...
studying without note.. huhu tulah malas lagi gie class,
sampai lecturer note pon xder..
but study with laptop in front me,
hurmmm xder kijer dah, asyik men tenet jerk...
(kononnya ader laptop bleylah bukak sumber2 note)
hahaha...
naseb ader sumone yang dah siap rotan nk
pukul kalau x study...
wuuu :( naseblah....
Tenkiu MeanZ..
awak pon study gak...
chayok2.. study2...

Memories.

Satu masa dulu, ketika kecil dimana ketika mata ini masih memandang segalanya benar, masih menganggap botol susu itu adalah minuman yang paling nikmat, dan ketika itu juga masih tidak mengerti mengapa seseorang itu harus pergi meninggalkan kita, harus pergi meninggalkan dunia.. masih teringat dua insan yang yang disayangi yang mana ketika itu tekun, dan prihatin terhadap diri ini..

insan pertama berwajah tenang, peramah, dengan senyuman yang menenangkan, sentiasa menyembunyikan segaris duka di dahi, mungkin tidak mahu saudara terdekat melihat beliau dalam kesusahan… seorang insan yang penuh inspirasi dan semangat.. bertugas sebagai polis marin mungkin menjadikan beliau dekat dan sering menziarahi diriku.. masih teringat beliau ketika datang bertugas di Tampoi, dalam waktu menziarahi aku, tidak lekang buah tangan... kadang-kadang buku mewarna, makanan ringan, mainan dan alatan-alatan tulis... paling mengembirakan sekali bila beliau ingin pulang... dengan senyuman, RM 10 atau RM 50 dihulurkan pada anak saudara ini dengan kata-kata yang penuh semangat.. ”belajar bersungguh, ingat ayah dan ibu” tapi jiwa anak kecil ini masih belum mengerti, duit itu dibelanjakan ke cyber cafe, dibelanjakan membeli mainan-mainan... pernah sekali ayah dan beliau membawa aku ke pusat membeli belah.. maklumlah kalau budak kecik nampak mainan, mesti berminat... dek kerana berminat tapi tak dapat, aku pon melalak dan menangis, ayah masih berkeras tidak mahu membelikannya, mungkin ader sebab tersendiri... tapi beliau dengan penuh senyuman, ambil kotak mainan itu dan terus bayar di kaunter... dan semua itu masih tersimpan kukuh dalam kenangan.. pernah satu ketika, kami sambut hari jadi bersama-sama keluarganya yang mempunyai 7 orang anak.. sangat meriah.. maklumlah aku ketika itu anak sulong dan adik2 yang masih kecik.. kemeriahan keluarganya juga kemeriahan untuk aku kerana itulah kakak2 dan abg2 aku untuk aku bermanja... masih tersimpan dalam album gambar-gambar majlis hari jadi ketika aku berumur dalam 5 tahun... dan saat yang paling sedih bila beliau dan keluarga nak pulang ke rumah.. lepas bersalaman aku akan menyorok di balik pintu, menangis... dan menangis... sebab? bila diorang dah balik ke rumah mereka, Aku akan keseorangan semula, menonton tv sendiri, bermain pon sendiri.. selalunya bila aku menangis, ibu akan pujuk ”nanti diorang akan datang semula” tidak dapat terbayang betapa manisnya semua itu masa kecik2... itu semua yang berlaku satu masa dulu dan kini, kenangan itu bagai pahit untuk dikenang kerana beliau yang disayangi telah pergi meninggalkan aku, meninggalkan dunia buat selama-lamanya... sakit jantung.. masih tergiang suara ibu di telefon ” epong, jangan terkejut, banyak bersabar, Pak Ngah dah meninggal dunia jam 12 tgahari tadi” semakin sayu suara ibu, semakin diam membatu aku, aku sangat-sangat terkejut... memang umum diketahui yang beliau memang ader sakit jantung dan dah 2 kali beliau diserang sakit jantung, kali ketiga serangan berlaku di hospital dan beliau meninggal dunia di hospital kuantan. aku bergegas balik ke Melaka dimana jenazah bakal disemadikan.. Alhamdulillah aku sempat menatap wajahnya buat kali terakhir dan mencium di pipinya.. aku menangis teresak-esak tatkala bacaan talkin di pusara.. segala kenangan lalu, aku ungkapkan bersama air mata yang jatuh ke tanah. Beliau adalah pak ngah aku yang disayangi Sulaiman Bin Kedum yang telah meninggal dunia pada bulan ramadhan tahun lalu.. Al-Fatihah

Insan kedua ini tidak kurang pentingnya dalam hidup aku... wajahnya juga yang lembut dan tenang.. walupun melalui kehidupan yang sederhana sebagai orang kampung tapi pandai mengambil hati anak-anak kecil... beliau juga tidak kedekut mengajar dan memberi bermacam-macam ilmu.. terkilan rasa hati bila diimbas kembali detik beliau kembali kepada penciptanya, aku tidak sempat menatap wajahnya buat kali terakhir... wajah yang akan aku rindui selama-lamanya ke akhir hayat.. dan aku pernah berjanji dalam hati, bila aku mendapat pekerjaan yang bagus, bila mampu menyara diri ini sendiri, aku akan beri saguhati pada insan ini, akan aku balas jasa-jasanya.. tapi itu hanya tinggal impian... beliau tidak sempat merasai hasil titik peluh aku... bila diimbas kembali ketika setiap hari raya puasa, duit raya dari beliau tidak pernah miss.. . dan untuk hari-hari terakhir aku bersama beliau adalah dimana ketika itu aku menemani beliau membuat rawatan di hospital.. bagaimana aku memapah beliau, dan bayangkan bila kita menyaksikan seorang insan yang disayangi berumur 82 tahun disuntik untuk mengambil darah, diusung kehulu-hilir untuk pemeriksaan yang pelbagai dengan karenah pihak-pihak yang berkaitan.. tidak tertanggung pedih di dalam hati.. sedih... hari-hari terakhir aku bersamanya, aku memapah, membetulkan duduknya.. membantu berjalan dan sebagainya.. terlalu pahit untuk mengenangkannya kembali... ketika di satu hospital swasta, beliau dihantar ke situ untuk pembedahan kecil, aku lah peneman nya... duduk di atas katil dan sekali sekala beliau meminta air dalam nada yang cukup sedih buat aku... haus... dan aku berlari membelikan air untuk insan tersayang ini.. tapi sekejap saja aku bersamanya.. tugasan di UKM terlalu banyak dan aku terpaksa kambali ke bumi Bangi.. dan itu kali terakhir aku melihat wajah insan tua yang penuh kasih sayang, yang tabah terhadap karenah anak2 selama berpuluh-puluh tahun.. insan yang disayangi adalah atuk aku, Abd Rahman Bin Nordin yang meninggal 27 Mac bersamaan Maulud Nabi Pada hari Khamis... Al-Fatihah...

sesungguhnya yang hidup pasti akan kembali kepada penciptanya... kenangan akan tetap sebagai kenangan,, selagi mana ia diingat dan dikenang...
moga roh-roh mereka dicucuri rahmat dan diampuni Tuhan yang Maha Pengampun dan Maha Penyanyang...

comfortable and examination

Comfortable

Saying bout comfortable, I kept thinking, I should write my blog in English or Malay… I prefer English because that the one and only reason I a create a blog to improve my skills in that language.. but that the one and only reason too, that I not always write and up to date my blog… maybe I don’t have any ideas to blend and not ready to write it… so I must make a decision whether I should go on to write in English or make a change.. so I decide that, it depends on my mood… hehe… :p… how about a title in English in whatever mood of writing.. I think that a good idea too..

Examination

exam dah makin hampir.. around 2 weeks dan aku… masih lagi mengelamun, tidur, rehat memanjang… aku harapkan perubahan tapi aku sendiri yang tidak berubah.. dan aku teringat sesuatu bukankah Allah pernah berkata, tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu yang mengubah dirinya sendiri… tapi berapa banyak yang mengambil pengajaran dari ayat-ayat Allah… sedangkan mereka dan aku sendiri hanya mendengar dan tidak mengambil teladan dan pedoman… hahaha….

Aktif dalam persatuan, pasif dalam akademik, terjaminkah masa depanku? Fakta-fakta yang pernah dikeluarkan oleh badan-badan yang berkaitan ternyata majikan lebih memandang dari segi penilaian akademik terlebih dahulu.... dan daripada saringan penilaian pencapaian akademik tertinggi barulah bonus dari perngterlibatan kita selaku mahasiswa dalam society diambil kira.. bukan sebaliknya.. keaktifan kita dilihat sebagai nilai tambah yang membantu mengisi kekosongan sesuatu jawatan. dan aku... akan tetap yakin, nilai tambah inilah nilai utama yang akan aku bawa untuk menentukan halatuju aku selepas graduation... tapi kita merancang untuk menentukan masa depan yang terbaik buat kita.. Tuhan yang menentukan segalanya juga yang terbaik untuk kita.. Cuma kita yang memilih jalan bagaimana mensyukuri nikmat yang diberikan.. dan... aku yakin masa depan yang aku pilih adalah yang terbaik untukku...

Hope i can do well and have the best of luck to go through examination.. hope so much.. and pray for me.. tq ;)