im crying



bila usia janin 40 hari atau 40 malam adalah hadith Nabi Saw bermaksud, “Jika nutfah (gumpalan darah) telah sampai 42 malam, maka Allah mengutus seorang malaikat padanya, lalu dia membentuk nutfah tersebut; dia membuat pendengarannya, penglihatannya, kulitnya, dagingnya, dan tulang belulangnya. Lalu malaikat itu bertanya (kepada Allah), ‘Ya Tuhanku, apakah dia (akan Engkau tetapkan) menjadi laki-laki atau perempuan?’ Maka Allah kemudian memberi keputusan…” (HR. Muslim dari Ibnu Mas’ud r.a.)..

ketika ruh ditiup ke dalam janin yang bakal menjadi manusia, makan ditetapkan rezekinya, ditetapkan jodohnya, ditetapkan perjalanan takdirnya dan ditetapkan ajal mautnya.. kita hidup di dunia Allah harus bersedia dengan iman, ibadat dan amal seolah2 esok kita akan menghadapi maut... kita bekerja dibumi harus tekun dan yakin seolah-olah kita hidup seribu tahun lagi.. tapi perlu ingat kematian pasti menjemput kita..

tepat 12 am 27hb pagi Isnin, aku menerima satu berita. berita kehilangan seorang lagi insan yang ku sayangi.. Mok Teh aku.. berita sedih ni aku terima tepat Jam 2. pagi.. dalam keadaan penat dan letih sbb baru jer pas men futsal.. My Dad tulis anta mseg "Mok Teh Mersing meninggal".. terkedu dan terkejut.. meseg kart Hp aku tengok berulang-ulang kali tak percaya.. dapat je berita aku terus contact cousin aku di serdang dan berpakat sama2 konvoi ke melaka jam 3 pagi.. dari melaka aku berkonvoi plak dengan Paklong dan Makngah aku. konvoi sebanyak 5 kereta menuju ke rumah arwah di mersing.. sampai di Mersing dalam Jam 8 pagi.. hujan lebat mengiringi pengkebumian dan suasana sedih. Alhamdulillah dalam jam 2 petang semuanya siap dan hujan berhenti sebaik saja talkin habis dibacakan..

kehilangan Mok Teh amat dirasakan.. apatah lagi baru seminggu aku jumpa beliau pada jumaat 17hb yang lepas.. beliau dalam keadaan sihat walafiat.. sempat lagi menghidangkan aku air dan kuih raya.. dapat singgah sekejap jerk.. tapi takdir dah pun ditentukan oleh yang Maha kuasa.. Punca kematiannya mengejut; semput.. .. sesungguhnya Tuhan lebih mengetahui apa yang berlaku di langit dan dibumi..

Al Fatihah.. Semoga Ruhnya Dicucuri rahmat.


gambar adik beradik arwah Mok Teh aku
dari kiri: arwah Mok Teh, Makngah, Mok Da ( My Mom), Mak Ah @ MakLong, dan Busu

2 comments: