Saturday 5 September 2009

A List Of Book

Kalau dulu terkenangkan bulan puasa yang lepas-lepas around form 3, form 4 dan form 5.. asal balik rumah bulan puasa jerk, lepas sahur mesti main PS2... heaven giler-giler kalau main PS2 lepas sahur.. main sampai jam 10 then tido balik.. Before this around form 1, 2 sampailah form 5, lepas sahur aku akan bukak buku sejarah Nabi-nabi.. Ada berbelas siri dari Nabi Allah Adam sehingga Ke Nabi Allah Ibrahim.. Buku sejarah berkuli tebal tu lebih kurang salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W...

Ayah dan Ibu pun baca buku yang sama.. oleh kerana aku yang jumpa siri buku tu dulu.. jadi aku yang lead dulu.. Membaca buku sejarah Nabi sedap dan nikmat.. apatah lagi membacanya lepas subuh.. atau lebih tepat lepas sahur... Bosan membaca, main game plak..

Alhamdulillah, budaya membaca nih dapat diterapkan kepada adik aku yang kecik tuh... Sekarang kami tengah giler buku pejuang-pejuang sejarah Islam keluaran PTS... Antara dalam list:

Yakjuj & Makjuj
Ahmidinejad Singa baru Dunia Islam
Salahudin Al-Ayubi Penakluk Jurusalem
Hulagu Khan Khabar Hitam Dari Timur
Abu Ubaidah penakluk Parsi

Dan banyak lagi semuanya pada adik aku.. xsempat nak balik rumah.. buat masa sekarang, aku tengah baca Sukma Angin.. Arena Wati.. tapi mungkin skip dulu.. sebab penceritaan dia berat skit... aku nak ringan-ringan dulu.. maybe skip then baca Hulagu Khan dulu..

Aku memang sangat minat sejarah Islam.. dan sejarah pada amnya... Sejarah Nabi dan Sejarah Pejuang Islam merupakan sejarah yang perlu ada dalam didikan anak bangsa kita sekarang.. Biar mereka mengenal yang mana Intan yang mana kaca.. tegak syiar Islam, mendirikan Negara dan Bangsa...


5 comments:

  1. Alhamdulillah....
    teruskn begitu...
    moge2 mendapat faedah dan berkat..
    amin!!!

    ReplyDelete
  2. may u have a good life
    epi owez k epong!!
    heheh.

    Nyway, thanx coz u also leave a comment..

    ReplyDelete
  3. Tuan,

    Memang Sukma Angin agak berat dengan bahasa nusantaranya ...

    Saya beberapa kali stop sebelum meneruskan pembacaan. Tapi memang banyak info yang kita 'baru' tahu tentang kehebatan nenek moyang kita dahulu.

    ReplyDelete
  4. aku la....
    sape ag...hahaha..
    bru jer terjebak menjadi blogger ni..
    so, pasni rajin2 la ye leave a comment kt blog aku..
    peace bro!!

    ReplyDelete