Tuesday 8 December 2009

Kesibukan Tahun Akhir



Whoaa... Long time no see... very2 busy maa.... Kadang-kadang nak blogging, tapi bila dah menghadap laptop, rasa berat sangat.. Letih terlampau... Hampir seminggu lebih aku kat kampus sebab nak menyiapkan lab work untuk theses aku nih... Banyak sangat rintangan untuk menyiapkannya... Tapi satu je yang aku keliru..


Aku keliru sebab makin lama aku makin seronok untuk membuat streak plate dan gram stain untuk melihat koloni-koloni bakteria dalam agar.. Aku rasa seronok sedangkan dalam entry sebelum nih, bagai nak rak aku mengeluh sebab aku rasa jiwa aku tak kena sangat dengan sains.. But dalam masa yang sama, terbit sedikit perasaan seronok dengan sains..


Maybe sebab bila timbul satu kesusahan atau halangan, dengan mudah kita menyalahkan situasi tanpa memahami situasi itu.. Atau pemikiran belum matang untuk kita berhenti mengeluh terhadap sesuatu kesukaran? Maybe juga aku seronok sebab bendanya mudah dan kena dengan minat aku.. Streak plate dan observation... Jelas sekali bila part membuat agar plate, autoclave dan sebagainya.. Masih lagi rasa malas..


Apa itu agar plate, streaking plate, dan observation? InsyaAllah ada kesempatan, aku akan coretkan dalam blog ini...


p/s: Akan ada 2 entry menyusul selepas ini, maybe akan disetkan autoupdate.. Busy man beb.. haahahaha

2 comments:

  1. sreak plate..gram stain??tau2..da prnh wat dlm lab mikrob..mmg best..wee~(^^,)

    ReplyDelete