Monday 19 December 2011

Ombak Rindu

Ombak Rindu, Yes.. thats my second novel melayu yang abes dibaca. Movie blom tengok lagi.. Nak tengok ngn kesayangan, beliau tak ada masa. so baca novel je dulu.. so for me, my first novel yang aku baca dulu lagi meruntun jiwa kot. yang ni baca sekadar baca je.. tak adalah sedih mana.. sebab maybe standard cerita melayu.. kahwin paksa, kahwin atas pilihan keluarga, keluarga mak mertua tak suka, perbezaan darjat, anak orang kaya mesti dipadankan dengan orang yang sama taraf.. so basically is sooooo standard!.


berbeza ngn 1st novel dulu, ( ermm tak ingat tajuk novel ), still dalam tema kahwin paksa tapi sebab tertangkap basah.. dan macam mana that gurl tu benci sangat kat lelaki tu dan akhirnya berubah hati sebab lelaki ni sebenarnya memang serius nakkan perempuan tu.. lebih kurang lah..


kedua-dua novel ni penulisnya adalah wanita.. so perspective nya adalah macamana dia mengambarkan ketabahan wanita itu untuk melalui dugaan dan cabaran yang silih berganti.. tapi the most interesting bagi aku, kedua-dua novel yang aku baca mengambarkan bagaimana seorang lelaki yang berubah hati ini dan telah ada perasaan sayang ni, boleh melakukan ape saje demi wanita yang disayangnya..


ada satu quote yang pernah aku baca berbunyi lebih kurang begini "most men understand love based on their experience, but most women understand love based on novels their read".. Habis tu kenapa realitinya perempuan skang ni susah sangat nak paham yang lelaki tu betul-betul sayang kat dia.. atau lelaki yang ada kat dalam novel tu lebih praktikal, romantis dari realiti lelaki yang ada sekarang..?


i give u one interesting fact that u cant be denied.. lelaki yang betul-betul sayang pada perempuannya sanggup melakukan apa saja.. bukti dah ada di mana-mana.. kalau dia banyak sangat bagi alasan, simple.. dia dah tak sayang.. hahahahaha...



aku tak... aku ego sangat TINGGI.. hahahaha... =p


p/s: aku nak baca Harry Potter again.. At least aku tahu cerita tu khayalan dan biarlah aku hidup sebentar dalam khayalan tu..

6 comments:

  1. adakah novel pertama itu bertajuk pergilah sepi????sbb itu adlh novel melayu 1st ak bca jugak.kekeke..btw, movie dia agak so-so kot berbanding novel..pada aku lahh..hihi

    p/s: krm slm kesayangan kau ye ;p

    ReplyDelete
  2. haha.. sangat tak ingat.. nnt aku balik umah aku cari balik novel tu ape tajuknya..

    eh kesayangan yg mana ni =p tak tau tak tau.. hahaha

    ReplyDelete
  3. epong, bakya kata 1st novel tuh Adam&Hawa kan? kan? HAHAHA

    ReplyDelete
  4. teringat masa belajar linguistik dulu pernah kuarkan satu soalan ngan group yang buat kajian tentang bahasa dalam novel yang penulisnya wanita. Soalannya mungkin berbeza tapi maknanya a bit sama kot. Aku tanya "Sejauh mana penulis wanita mampu tahu cam mana cara otak lelaki menghasilkan bahasa" or in this case cam mana lelaki berfikir. Realitinya tak. Sebab ia novel yang ditulis wanita yang pembaca sasar utama ialah wanita so mereka nak mengkhayalkan pembaca bahawa dunia lelaki adalah semudah pemikiran wanita. Hmmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep.. #truestory..

      thats why most relationship failed.. coz gurls dgn mudahnya predict betapa lelaki itu romantik dan seadanya di tahap pemikiran mereka sendiri

      neway.. lambat jugak aku reply kan.. hahaha =)

      Delete