Sunday 22 March 2009

Matured

Jari-jari aku semakin nakal.. Apa saja yang terlintas di hati, ingin aku siarkan di laman ini.. Dan ketika aku asyik memikirkan bagaimana mahu keluar dari kotak masalah aku, aku terpikir akan sesuatu perkataan ini.. Matang.. Adakah kita bersikap matang apabila menghadapi sesuatu masalah..?

Apakah pengukuran matang bagi seseorang.. Sudah tentu berbeza bagi setiap individu.. mengikut tafsiran masing-masing.. Tapi jika umur sudah mencecah 20-an, dan masih lagi tidak pandai berfikiran rasional dalam sesuatu perkara, sudah tentu ianya menunjukkan ketidakmatangan seseorang itu..

Sebagai contoh, jika sudah terang lagi bersuluh, kita yang melakukan kesalahan, tetapi mengharapkan orang lain yang meminta maaf kepada kita, adakah itu menunjukkan kita sudah matang.. Sudah tentu jawapannya tidak!!

Bagaimana kita bertindak menghadapi masalah kita, bagaimana kita menyelesaikannya tanpa menyusahkan orang lain, dan bagaimana kita mengawal rentak emosi kita, akan menjadi pengukur tahap kematangan.. Bertindak rasional, kikiskan emosi, berfikiran dewasa, dan pandanglah jauh ke hadapan..

cuma kadangkala kita terasa seperti bayi, ingin dimanja, ingin dibelai, ingin diberi perhatian, ingin disanjung, dipuji diberi ganjaran.. Tapi cuma kadangkala.. Kalau sudah selalu merengek, tampar saja, biar masuk parit.. Kalau sentiasa emosi, payahlah.. Kena ingat, orang lain pon ada emosi jugak, cuma dikawal.. Kalau x dikawal, serupa mcm orang sakit mental, belasah jerk apa yang nk dicakap..

Kadangkala pikirkanlah, semua yang kita buat x selalunya org suka.. Apa yang kita cakap x selalunya orang sanjung, Apa yang kita buat, x selalunya diberikan penghargaan.. Kadangkala aku pun terasa something wrong inside me.. Adakah aku cukup tabah.. dan adakah aku cukup matang menghadapi masalah dan environment sekeliling aku..

Korang? matang ker?



2 comments:

  1. Aku fikirkan tajok post ni td masturbate. Duh.. Betapa aku x matured lg..!!

    ReplyDelete
  2. hahaha...
    aku pun nk type masturbate td..
    tertype matured x..

    ReplyDelete