one million dollar!!

Malam ni setelah berpusing-pusing mencari tempat makan, akhirnya aku singgah melempiaskan nafsu di Secret Recipe.. well tempat yang terkenal dengan keenakan hidangan kek nya especially cheesecake.. Semua tahu, untuk makan disitu sekurang-kurangnya kena sediakan RM20 ke atas.. Jikalau budjet tak cukup, alamatnya makan nasi berlaukkan garam dan air kosong saja.. Untuk sepotong kek coklat saja sudahpun mencecah RM 6..

Isunya bukan makanan di situ terlalu mahal.. Isunya bermula disini, setelah aku keluar dari franchise Secret recipe tersebut, aku terlihat kelibat sekeluarga, menjamu selera di luar secret recipe.. Seorang ibu bersama dua orang anak kecil... seorang dari anak kecilnya memakan nasi yang dibungkus dari gerai makanan lain.. dan anak kecilnya yang satu lagi disuapkan sesudu kek oleh ibunya.. Mungkin kerana terlalu kepingin si anak memakan kek, maka si ibu terpaksa membelikannya sepotong kek untuk membasahkan tekak..

Apa yang ingin dijelaskan di sini.. aku merasa tidak sedap hati.. aku kesian.. sedangkan aku makan secara mewah.. tapi ada insan yang tidak senasib dengan aku.. Aku mempu kesian.. aku tidak berdaya menolong.. kalau kita lihat ramai lagi yang hidupnya melarat dan memerlukan bantuan.. Sometimes bila aku makan di mapley, akan ada seorang makcik yang lingkungan umurnya dalam 40-50an menjaja kerepek dari satu meja ke satu meja yang lain.. kesian sangat.. dalam jam 11 malam masih lagi menjaja sebegitu rupa... mana anak-anaknya!! Owhh bayangkan ahli keluarga kita yang bersengkang mata menjual kerepek sebegitu rupa.. Aku tak sanggup..

Aku harap, bila aku dah berjaya kelak.. duit yang datang melimpah ruah.. Aku harap Mata aku xkan digelapkan oleh kuasa dan harta.. Aku akan membantu mereka yang memerlukan bantuan.. Duit kita takkan kemana jikalau kita membantu.. Ketepikan soal mereka ini menipu atau tidak.. Kita bantu apa yang terdaya.. Anak-anak yatim.. Ibu tunggal yang hidup serba kekurangan.. Warga emas yang tidak dipedulikan oleh anak-anaknya.. masyarakat OKU.. dan masyarakat yang memerlukan bantuan..

Ketepikan soal politik.. Ketepikan soal bangsa.. bantu sesama manusia atas dasar keprihatinan..
semoga tiada lagi insan bernasib malang di dunia ini, suatu hari nanti..



12 comments:

  1. haaa.. kesian pun! baik ko jgn salu mkn mahal2.. nti bla da takde duit kang susah...

    haha.

    nti kalo da keja n byk duit.. jgn lupa mak bapak ye.. (kawan2 pun sama..) huhu.

    ReplyDelete
  2. hahaha
    aku ni duit tkder, tapi selera besar.. tau je la kan.. gie mapley mesti nan cheese, ayanm tandoori..

    InsyaAllah.. Ader rezeki, ader bahagian.. hehe..

    ReplyDelete
  3. weh.. kalo yea pn.. byar yuran dlu.. hahaha

    ReplyDelete
  4. ejan
    hahaha.. ko ni wat malu aku jer laa

    mie
    InsyaALLAH.. Good Luck to mie one day gak..

    Yasmin
    have to face??

    ReplyDelete
  5. wa..prihatin gak ko ni erk..
    hahaha...buuerrkkk..

    ReplyDelete
  6. aah aku prihatin kat suma org kecuali ko..
    sebab ko selalu tumbuk aku..
    hahaha...

    ReplyDelete
  7. btul2, bahaye gak, ade insan yg mempergunakan simpati org utk carik duit..

    tp takpe la, yang penting niat kite, pahale ttp dpt, x gitu..

    ReplyDelete
  8. ader yg kata, mengemis boleh dapat rm200 sehari..
    macam pekerjaan tetap lak..

    kena memilih gak kalau nak bantu..

    ReplyDelete
  9. Aku harap, bila aku dah berjaya kelak.. duit yang datang melimpah ruah.. Aku harap Mata aku xkan digelapkan oleh kuasa dan harta.. Aku akan membantu mereka yang memerlukan bantuan..

    SENTAP! hahah

    ReplyDelete