2012.. Suratan atau kebetulan






2012.. Gamatnya sama seperti filem yang bakal keluar di wayang pada hari ini 12hb 11 2009.. Mungkin diantara kita menganggap filem itu sekadar sains fiksyen.. Tetapi berapa ramai yang tahu asal usul ramalan 2012 ini... Ramalan ini datangya dari kaum Mayans di Mexico yang terkenal dalam kehebatan matematik dan astronomi yang maju.


Mayan yang purba, dikenali sebagai ahli matematik dan astronomi yang sangat maju, mengikuti satu kiraan panjang kalender yang berakhir dalam 5,126 tahun. Apabila carta-carta mereka diterjemahkan pada kalender gregory yang bertaraf antarbangsa yang digunakan pada hari ini, tarikh terakhirnya ialah pada 21 Dec 2012.


Menurut teori yang dikemukakan, bumi mengalami ketidakstabilan akibat dari aktiviti matahari yang aktif ketika itu.. Gempa bumi, tsunami, dan letupan gunung berapi menjadi bencana alam yang sama sekali memusnahkan bumi.. Bukan saja kaum Mayan, tetapi juga ancient civilization seperti Egypt (Piramid), Nostradamus juga meramalkan benda yang sama.. Boleh cari perihal Nostradamus 2012 di youtube untuk maklumat lanjut..


Nostradamus meninggalkan 7 keping gambar untuk ditafsirkan dan memberi gambaran kiamat pada 2012.. Antaranya matahari pada ketika itu berada ditengah galaksi bima sakti dan mempunyai aktiviti yang sangat aktif untuk menyebabkan ketidakstabilan bumi. Menurut tinggalan gambar yang terakhir menunjukkan seseorang memegang kitab yang isinya kosong..Dalam tafsiran saintis yang mengkaji ramalan Nostradamus ini, mengatakan ilmu ketika itu lenyap, dan kehidupan lenyap kerana bible menurut mereka adalah book of life..  Tapi bagaimana pula kita muslimin? Mungkin petanda Al-Quran itu, dicetak tapi dijadikan hiasan, atau hilangnya ayat-ayat Al-Quran menurut tanda-tanda besar kiamat..


Berbalik kepada teori kaum Mayan semula, bumi ketika itu juga telah mengalami peredaran songsang dimana Matahari akan terbit dari barat ke timur, dan kutub selatan menjadi kutub utara, begitu juga sebaliknya.. Juga mengatakan ia tidaklah kiamat yang memusnahkan tamadun manusia, tetapi mungkin 1/3 yang survive dari malapetaka tersebut yang dikatakan suatu masa dulu juga penyebab kepada kehancuran zaman jurassic..


Mungkin keterlaluan kalau kita percaya kepada ramalan. Mungkin boleh dengar dan kaji tetapi tidak terlalu percaya da taksub hingga kita lupa yang Allah yang Maha Bijak yang mengatur segalanya...


Apa kata kita lihat Al-Quran dan bencana gempa bumi yang berlaku baru-baru ini.. Mungkin ianya petanda kiamat?


Dan kami tidak membinasakan suatu negeri melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya
(Al Hijr 15:4)


Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang  yang hidup mewah ketika itu (agar mentaati Allah), tetapi apabila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman kami), Kemudian Kami binasakan semua sama sekali (negeri itu)
(Al Isra 17:16)


Dan tidak ada satu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuz)
(Al Isra 17:58)


(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan pengikut Firaun dan orang-orang yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya.Sungguh, Allah Maha Kuat lagi sangat keras siksaanNya. 
(Al Anfal 8:52)


Perhatikan pula waktu kejadian gempa bumi yang berlaku..


Tasik 15:04
Padang (gempa pertama) 17:15
Padang (gempa kedua) 17:58
Jampi (keesokannya selepas gempa di Padang) 8:52


Klik sini untuk melihat hadis-hadis dan hujah hujah yang dikemukakan..


Tanda-tanda yang diberi cukup untuk menyedarkan kita betapa kita sudah bersedia atau belum.. Bukan saja menghadapi kiamat dunia yang pasti akan berlaku, tetapi juga kiamat untuk diri kita sendiri iaitu kematian..


Mungkin 2012 bukanlah kiamat, tetapi satu bencana yang menyedarkan umat manusia dan melahirkan satu kebangkitan rohaniah dalam ketamadunan manusia.. Dan mungkin petanda Matahari terbit dari barat yang menunjukkan tertutupnya pintu taubat.. Dan pembersihan 2/3 umat manusia sehingga kedatangan Imam Mahadi dan Nabi Isa a.s...


Dan sesungguhnya hanya Allah Maha Mengetahui seluruh isi bumi dan langit... Dia Yang maha Kuasa lagi Maha Hebat.. Dan kita perlu beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab, Rasul-Rasul, Hari Kiamat dan Qada Qadar


Carilah harta dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, Beramal dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati keesokan harinya.


p/s: kepada pembaca jika ada yang tesalah harap diperbetulkan..






3 comments: