Misteri Persahabatan



Persahabatan sesama rakan barangkali mempunyai rahsia dan misterinya tersendiri.. Sangat misteri bagi aku.. Kerana apa? Kerana persahabatan boleh menjadi begitu indah, dan juga boleh menjadi begitu derita.. Semuanya sebab berkawan..

Mesti korang pernah ada kawan yang nampak baik tetapi akhirnya kantoi mencuri?
Dan juga kawan yang sangat setia berubah perangai tatkala mempunyai teman wanita/lelaki?
Begitu juga kawan yang nampak ok tetapi mengambil kesempatan atas kebaikan kita?
Atau kawan parasit maknanya senang kita senang dia, susah kita, dia tetap senang berkawan dengan orang lain?
Ada juga kawan-kawan menjadi pelik dan menipu sebaik saja menjadi membership MLM?
Paling menyayat hati, bergaduh sesama kawan disebabkan merebut awek yang satu?

Aku bercakap bukan menghakimi seseorang mengikut perasaan aku, lebih mengikut pengalaman aku sendiri.. Aku mengaku, aku juga kadangkala menipu demi kepentingan dan keselesaan diri sendiri.. Kalau korang jujur dan tak pernah menipu kawan sendiri walaupun secebis, korang boleh bagitau aku..

Kawan - kawan boleh berubah sikap mengikut situasi seperti di atas.. Baik lelaki ataupun perempuan, kita ada perasaan kan.. Dan kita mahukan yang terbaik untuk kawan kita begitu juga kita mahukan yang terbaik daripada mereka.. Namun hampa.. Kawan seperti harapkan pagar, pagar makan padi.. Pentingkan diri lalu meninggalkan kita.. Semua itu boleh berlaku..

Katakan kita ada geng bersahabat baik dalam 5 dan 6 orang.. Korang percaya ke yang semua member korang ni tak pernah mengutuk sesama sendiri ataupun mengumpat sesama sendiri.. Sedikit sebanyak ada.. Kalau kita ada buat hal, confirm esok lusa kita jadi bualan.. Aku pon yakin yang aku adalah jugak menjadi bualan dan umpatan kawan-kawan aku.. Sebabnya aku pun akan mengutuk dan mengumpat orang lain.. Itu lumrah kan.. Apa? Korang tak pernah mengumpat member sendiri? Hebat!!..

Bagi aku kawan tetap kawan, ko buruk macamana pun selagi kau tak menganiaya aku.. Kau tetap kawan.. Prinsipnya mudah untuk aku amalkan..

Kau buat hal kau, aku buat hal aku..
Kalau ada masa free kita hang out..
Aku tolong kau, kau tolong aku..
Bukannya Aku tolong kau, dan ko tengok aku terkial-kial..
Aku jaga hati kau, Kau jaga hati aku..
Nak tipu jangan sampai kantoi...

Hari ini kita mungkin tidak bertegur sapa ataupun menangis kerana persahabatan, esok lusa siapa tahu kita mungkin ketawa mengenangkan betapa keanak-anakannya kita pada satu masa dulu..

Persahabatan itu misteri kan?


3 comments:

  1. ces.. bru nak ngumpat epong.. dier ader plak... amek 20 sen.. g men jejauh..

    ReplyDelete
  2. betol..
    stuju..
    apew2 pown...
    fogivnes is the best cure..
    btol x??
    tataw...hahaha

    ReplyDelete
  3. matleh
    lorh aku tgh ngumpat ko skang nih

    teddy froggy
    yup.. me ada dgr pepatah "forgive even you can't forget"... "memaafkan walaupun kita tidak boleh melupakan"

    mybe its true, forgiveness is the best cure

    ReplyDelete