Tuesday 20 July 2010

the idea of inception



seperti biasa, tulisan kali ini bukan nak membincangkan tentang best or tak best filem inception lakonan leonardo di caprio.. tetapi more on idea yang diterapkan dalam filem tu.. secara peribadi u guys must watch that movie. its really really great..


idea filem sains fiksyen ni berkisarkan tentang mimpi, dan bagaimana mimpi tu mampi mempengaruhi kehidupan di alam realiti.. sepanjang berada di dalam wayang selama 2 jam lebih tu, aku pon turut bermimpi alangkah bagusnya kalau kita sendiri ada kelebihan memasuki mimpi orang lain. Dan lagi indah kalau kita mampu mencipta mimpi sendiri, latar belakang yang kita mahukan, hidup dengan siapa yang kita mahukan dan kehidupan yang kita impikan semuanya kelihatan sempurna di dalam mimpi..


akupun akan mengatakan yang kehidupan di dalam mimpi lebih indah dan sempurna daripada kehidupan di alam realiti.. kalau diberi peluang, xnk aku bangun dari tido, semata-mata tak nak terjaga dari mimpi yang indah itu.. :p


tapi kalau kita salah gunakan kelebihan ni pun susah jugak.. dalam filem, Mal (isteri si Hero) merasakan yang mimpi adalah realiti yang sebenar-benarnya.. So  kadang-kadang kalau kita asyik dengan mimpi pun susah jugak.. Susah mana pun kehidupan, kita tak boleh lari dari realiti.. macamana sekalipun kita mengelak, kita kena jugak menghadapinya..


mimpi.. mimpi.. mimpi.. bla.. bla.. bla.. apaepun kesimpulan nya.. mimpi itu indah dan mimpi dapat melarikan kita dari masalah di alam realiti..


so i wanna sleep, wanna dream about you :))


No comments:

Post a Comment