Thursday 5 November 2009

BFF or Lovers ?





Saudara ammar sudahpun membuat entry bout this.. Just click here.. Tapi tiada niat nak memplagiat karya my buddy, just to make another review, another opinion on my side... Dan English aku tidak setanding Ammar, jadi aku gunakan saja bahasa kebangsaan.. Apa yang ditulis aku paham, dan engkorang pon paham..


BFF dan Lovers, mana satu keutamaan? Dan sorry to say, tak ada istilahh BFF dalam hidup aku.. Just sesetengah orang je yang boleh aku bagi title macam tuh, yang aku senang, yang aku boleh rapat and sharing lot of stories and problems.. Yang banyak adalah istilah BF = Best Friends.. Sebab Friendship always berubah bagai ditiup angin.. Sekali badai datang, terputus tali ikatan.. Hanya sesetengah perhubungan yang selamat dari badai gergasi tu.. Tak semua kawan-kawan kita baik di depan dan baik di belakang.. Tak semua kawan-kawan kita begitu setia dan ikhlas berkawan dengan kita.. (tak semua ok).. Tapi BFF dalam konteks ni adalah perhubungan rapat antara lelaki dan perempuan..


Setiap kali keluar bersama, akan ada kenangan.. Akan ada gelak ketawa.. Atas dasar persahabatan, perhubungan dilihat semakin akrab, dan semakin rapat.. Bagaikan kita sebuah keluarga.. Bagaikan kita telah mengenali sejak kecil.. 


Perempuan hatinya lembut.. Sedikit sentuhan tepat di hati.. Mesti akan cair.. Keras manapun akan jatuh juga pada sentuhan.. Caring, Sharing dan sentiasa ada disisi.. BFF pon kalau ada ciri -ciri ini mesti akan sangkut juga.. Bayangkan kalau setiap hari meseg, dah makan? buat ape? 


Dalam banyak siri keluar bersama, dan gelak ketawa bersama.. Tipu dan.. Tipu sama sekali kalau ada orang mengatakan "kami hanya kawan tapi mesra, tidak lebih tidak kurang".. Ataupun " kami anggap abang dan adik".. Sedikit sebanyak mesti terselit perasaan sayang melebihi seorang abang, dan melebihi seorang kawan.. Kadang - kadang perasaan itu didatangi dengan rindu, dan lebih parah lagi cemburu.. Cemburu bila melihat Best Friends Forever kita rapat dengan orang lain.. (dalam kes ini mestilah berjantina lain ye, tolak tepi gay dan lesbi)..



Sama ada kita sanggup mengorbankan perasaan sayang kita itu, buang ke tepi.. Kerana BFF is more important than lovers.. Ataupun kita still xdapat buang perasaan itu.. Bagaimana kata Ammar, we afraid the title of BFF is no more, bila kita gaduh, break dan sebagainya.. Akhirnya there is no Love and there is no friends...


Sayangkan.. Kadang- kadang kita meletakkan kepentingan orang lain melebihi kepentingan kita sendiri.. Sayang kita pada kawan baik kita sendiri terpasa didiamkan demi menjaga hubungan antara semua pihak.. Bagaikan penawar.. Elok tapi pahit ditelan.. Cemburu kita kadangkala terpaksa dikuburkan.. Rindu kita bertukar menjadi rindu seorang kawan.. Kerana kita percaya status BFF lebih bernilai dari Lovers..


Dan ini pandangan dari mata aku.. Sebab aku percaya, cinta itu buta, datang tanpa diduga, perginya membawa duka.. Berhati-hati dengan keakraban kerana ianya permulaan bibit -bibit cinta...


Persahabatan lebih berharga dari percintaan...

9 comments:

  1. Huh, buat aku terpikir byk kali & lebih berfikir. btw entri ko kali ni bagus.

    ReplyDelete
  2. ko pon wat aku tepk ah pong, kdg2 manusie just hiding perasaan mereke ngan istilah BFF ni.. kan?

    guessed ure rite..

    ReplyDelete
  3. aliff

    besh ape byk berfikir... owhh entri ni bagus, yang lain tak bagus eh? hahaha.. nway, thanks..

    AJ

    i love my BFF too.. BF Syurga AKhirat.. hihi..

    ReplyDelete
  4. Ammar

    yup.. manusia memang always hiding perasaan mereka.. Dan kita tak tau split personaliti mereka, perasaan mereka.. Luaran lain, hati pon lain-lain.. Luaran sihat, hati sakit.. Luaran Sayang, hati benci.. Dan sebaliknya..

    Thanks..

    ReplyDelete
  5. kalo suke kt bff x slh pun..tp u hve to tke a risk lh kn..sbb if x ke jinjang pelamin..pas 2 gado n x tgo ur frenship yg dibina dgn penuh ukhuwah such a waste la..

    ReplyDelete
  6. tp adakan yang break boleh bersama semula as bff..

    ReplyDelete
  7. u're rite!....hahaha....bce post ko ni wat ak teringat kat pejal...huhu....smuenye da berlalu...=)

    ReplyDelete
  8. huda.. hehe..

    ada orang pernah tanya aku, apakah aku writing entry ni untuk memerli orang atau nak tuju kepada sesapa..

    Actually aku bercakap berdasarkan pengalaman.. Kan? hihi

    ReplyDelete