Sunday 8 November 2009

Evolution



Evolution mengikut teori Charles Darwin yang menyalahi hukum tuhan itukah? Bukan.. Entry kali ni menceritakan tentang teori evolusi aku dalam hal study menyetadi ni.... Cara aku study banyak sangat berevolusi sehingga menimbulkan kesan pencemaran dalam otak aku ni.. Ok jom kita flashback... zoom..


Sekolah Rendah dan Menengah Bawah


Ketika sekolah dulu, almaklumlah, dengan rambut yang tersangat skema, rambut belah tepi disertai jambul, baju masuk dalam, bersih dan suci.. Maka study pon mengikut ala-ala bersih dan suci.. Bila ketika mood belajar, ambik buku masuk bilik dan baca... Senyap.. Boleh menelaah sehingga berjam-jam lamanya.. Tak rasa bosan, tak rasa jemu.. (bohsan dan jemu lain ke?).. Kalau esok exam, hari ni seawal jam 9.00 malam sudahpun tido... Pensel dan pen dah tersedia dan tersusun.. Esok tinggal nak grab dan bawak ke dewan peperiksaan.. Masuk dewan sebaik saja tengok soalan, kita akan senyum, happy giler.. Kerana kita betul-betul dah bersedia dan soalan tu kita paham dan mampu jawab.. 


Sekolah Menengah Atas


Ni berevolusi sebab aku pertama kali masuk asrama.. Jadinya masih ada jadual -jadual yang boleh kita ikuti.. Yang dipanggil PREP.. Maksudnya macam persediaan ataupun ulangkaji.. Masih dalam mood skema cumanya berevolusi boleh membaca buku dalam masa-masa last minute..Esok exam, malam ni masih boleh lagi membaca.. Tapi tido tu wajib lah kan.. B4 exam mesti kena tido dulu.. Yang menariknya bila masuk ke dalam dewan peperiksaan, masih boleh tersenyum.. Sebab kita dah tahu apa nak dijawab.. Semua dalam otak.. Tinggal nak keluarkan je dan coret atas kertas jawapan.. Cuma betul atau tak tu tak sure lah.. Hehehe.. Main tibai je especially subjek sains.. Yang penting tidak ada satu pun ruang kosong yang ditinggalkan..


Matrikulasi.


Yang ini zaman kemajuan dalam study kot.. Tapi hasil lak yang tidak memberangsangkan.. Waktu matrikulasi, aku tido seawal jam 10 pagi.. Dan bangun Jam 3 pagi.. Study sampai masuk kelas kul 8.00 pagi.. Boleh dikatakan setiap hari sehingga menjelang exam.. Biasanya waktu kul 10 tu dorm kecoh lagi sebab orang tengah study dan bising memekak, jadi aku tido.. Bila aku bangun, dah sunyi.. Semua dah dipanggil bantal memasing... Seronoknya time tuh, study ni bagaikan nikmat betul. Bangun pagi, basuh muka, minum nescafe.. fuhhhh..  Orang lain baru nak mandi, aku dah siap pakai baju.. Kuar dorm awal amek angin... Angin pagi sungguh menyegarkan.. Ahhhhh... Yang tak bestnya plak bila masuk dewan exam, blurrr... Soalan apa aku pun tak tahu.. Pelik pelik je soalan dia.. Otak ni nak memutar alam pon tak tahu.. Jadinya adalah ruang-ruang kosong untuk pemeriksa isi...Hishh.. Rasa macam rugi je study.. Maybe soalan dah ke peringkat lebih tinggi kot.. Tak sama macam alam persekolahan dulu..


Universiti


Ni zaman merudum nih.. Compom.. Study hanyalah sehari sebelum exam.. perghhh... Esok exam, malam ni dah berpeluh dah.. Lupa lak mana note.. Kadang-kadang nite pinjam ngan member last-last minit nih.. Hahaha... Sebulan sebelum exam adalah aktiviti wajib iaitu internet, movie, wayang, bowling dan pelbagai perkara yang menyaitankan dan mengibliskan... hahaha... Kalau study pon, 10 minit baca note, 30 minit terinternet... Sambung balik 10 minit study, termengelamun 30 minit.. Begitulah hendaknya secara berterusan... Aduhhh... Dan bila jawab exam, lagi banyak ruang kosong ditinggalkan untuk pemeriksa memberi komen..  Lebih banyak mengelamun dalam dewan.. Apalah yang nak dijawab ni.. Tambah mengasyikkan bila terpaksa membeli alatan seperti pen dan kertas 2 jam sebelum exam.. Perghhh memang student yang berjaya...


Kalau sambung Master, agaknya bagaimana cara study ekk...?

2 comments:

  1. master insya'Allah ko study fulltime la kot.. ko amik bidang yg ko minat ak rase ko bleh skor.. manusia bleh berubah.. kenalh beramal dan berdoa selalu supaya lebih dekat dengan Allah s.w.t.. (nasihat pd diri ak sndr gak.. heh)

    ReplyDelete
  2. tulah aku pon yakin jugak, kalau bidang tu kita minat, compom akan study dgn betul3..

    memang ada niat nak sambung master.. hope jadi kenyataan lah.. hehehe...

    ReplyDelete