Gunung Ledang: Misteri Akhir




Tajuk nak gempak.. aha.. Balek dari pendakian Gunung Ledang tu, sebenarnya aku antara mereka yang turun lambat sekali... Tiba ke base camp lebih kurang jam 10.30 malam... Kami berempat, ikin, amir fahmi dan asmiza.. Beserta seorang ranjer Ledang.. Disebabkan asmiza tu mengalami kesakitan di lutut akibat kemalangan yang pernah dia lalui dulu.. Berbekalkan semangat "esprit de corps" (ehe).. Kami pon meredah lah hutan Ledang secara perlahan sambil mengumpat, bergossip dan bercerita isu semasa.. Ada ke? part Game dan EPL lah.. hahaha...



Semasa turun tu, expect akan sampai dalam kul 7 paling lewat... Tapi disebabkan lampu suluh yang terhad, ianya mengehadkan lagi perjalanan... Lampu sulus ada 2 je untuk 4 orang.. Satu lagi tidak terang..so overall ada 3 kesemuanya.. Malam kat hutan Ledang tersangat gelap.. Aku pon x expect sgt gelap.. Biasanya akan ada spot-spot yg terang disirami cahaya bulan.. Dengan penglaman ada dalam hutan... memang tak akan gelap mana.. Maybe sebab susunan hutan di gunung berlapis-lapis.. Jadinya cahaya bulan x sampai (boleh jadi tak teori ni)..



Alhamdulillah, tak ada pengalaman yang menakutkan.. Cuma kami ada terdengar bunyi benda jatuh betul2 di sebelah.. Tengah rehat masa tu.. And then renjer Ledang tu pon sergah benda yang jatuh tu "hey".. sambil suruh kitaorang ni beredar dengan secepat mungkin.. Apa yang jatuh? boleh jadi buah, haiwan ataupun misteri.. heeee....



Kalau hutan dah gelap.. Memang pelbagai bunyi akan dengar.. Tapi mental tu kena pikir semua tu bunyi haiwan.. memang pon.. Ada bunyi monyet, ungka, dan pelbagai jenis burung.. kalau mengaum tu, amaran suh lari lah.. Kalau lari pon, lagi teruk. Sangat gelap, dan terkeluar dari track..



Sumtimes ada jugak bila suluh ke pokok2, sekali imbas ternampak sesuatu yg putih, ada merah2 di tengah2 nya, kecik2... Berani kan diri suluh betul2.. Just pokok.. Maybe betul ada, maybe khayalan sebab gelap dalam hutan kan... Banyak kali jugak, disebabkan aku yang pegang lampu suluh tu.. Aku yang akan jalan dulu sorang, cari track.. Dan suluh ke atas.. Untuk bantuan As dan ikin untuk turun... Amir fahmi belakang sekali.. Dalam sorang2 tu terpikir gak, ada binatang ni.. mana aku nak lari dulu... Jarak antara renjer Ledang depan sekali, untuk bagi bantuan menyuluh aku.. Aku untuk suluh yang belakang.. jauh gak.. dalam keadaan gelap mybe terasa jauh..

tapi tulah pengalaman dalam hutan dalam gelap.. takut pon ada.. Down pon ada.. tapi kalau kita down, yang sakit tu mesti akan lagi down.. Alhamdulillah sampai juga ke base camp.. Lenguh bahu, lutut tak yah cakap... Beg disandang dari awal pendakian waktu pagi sampai ke akhir turun ke base camp.. Hampeh...



Yang banyak mengalami benda pelik2 terjadi pada group yang second last, turun dalam jam 7.30-8.00 mlm.. Diorang ternampak satu track yang seakanakan kiri dan kanan tu membentuk susunan yang cantik.. macam kebun... Diorang ckp kat renjer, "kita pernah lalu sini ke bang, ada kebun getah ni".. renjer cakap "jangan tegur, jalan je" ( dialog lebih kurang ye, sebab bukan saya yang alami)

Dan lagi diorang juga macam terjumpe satu rumah kayu yang cantek.. (cantek ke? aku tambah je ni).. lebih kurang lah..  Aku pun tak nampak celah mana ada rumah.. Mybe sebab diorang turun tu dan sampai tu dalam maghrib.. 



So far, oklah Trip ke Ledang kali ni.. Puas!! 

Gunung Besar Hantu? malas kenang!! hahahaha...


p/s: gambar adalah hiasan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan misteri akhir.. 





4 comments:

  1. mybe 'benda' tu dah bosan nak menyakat org yang dah biasa pg kot.. hahaha

    ReplyDelete
  2. nk dptkn contact renjer tuh cmne??

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/langkah.baginda?fref=ts

      ni fb renjer tu.. my fren. latip namanya...

      Delete