Tuesday 5 January 2010

Kotornya Tasek Kejut




Ya.. Tadi petang saja berjalan-jalan di tasek kejut.. Rasanya sebagai seorang pelajar terlebih umur, 4 tahun, jarang sekali pergi ke tasek ni.. sebulan belum tentu sekali.. sebabnya.. memang kotor.. dan tak berapa indah sangat pon dimata.. sedang-sedang je lah... Lihat saja gambar dibawah.. Sampah dan daun-daun kering yang sangat tidak terurus..





Sebenarnya, kalau ada penjagaan yang betul, tasek kejut ni boleh jadi satu pusat riadah yang utama di kalangan pelajar-pelajar UKM.. Hiaskanlah lansdscape betol2.. Wujudkan pusat menyewa basikal, wujudkan track jogging yang sempurna.. Nak buat taman permainan seperti gelongsor pon boleh.. Maknanya bukan pelajar, tapi staf-staf pon boleh bawak anak-anak beriadah disini.. Barulah wujud keceriaan dan kecerdasan..





Kalau orang malas nak jogging, boleh sewa basikal.. Cuci mata tengok awek dan landskap.. Jalan-jalan pon dapat kuarkan peluh gak.. Lagi bagus kalau ada kayak, memancing dan sebagainya.. Sampah sarap dikutip setiap hari oleh pekerja.. Sebenarnya biasa je di mana mana tasek pelancongan, sampah sarap akan dikutip mengikut rutin seperti di waktu pagi dan senja.. Nak harap bebudak ni kutip memang sampai bila pon mentaliti tak berubah..( aku pon tak kutip, banyak sangat kot).. Lagi teruk kalau ada yang sesuka hati membuang sampah.





Aku tak ada Facebook Naib Canselor.. Kalau sesiapa yang ada, curi gambar ni.. buat aduan ya.. Selamatkan Tasek kita!!.. yehaaa...


4 comments:

  1. erm.. tapi kn.. tasek UKM ni bawah sape?? fak kejut ke?? atau PPP?? ke JPPel?? erm.. aku tertanye gak.. sape yg bertanggungjawab?? x kn wisma aman kot???

    ReplyDelete
  2. salam nizam..ermm entry y memang patut disuarakan..sy pown dok kat ukm ni..start dr 1st year lagi dh terkejut tengok tasik kejut cm x "hidup je" then.. bawu2 nie..lagilah terkejut..sgt2lah huduh...environment pun dh xselesa lagi..membuatkan kami dh sangat2 mals nak p beriadah...huhuhu kena adukan kat pihak atasan nie.. anyway thanxx 4 ue effort! teruskan perjuangan..

    ReplyDelete
  3. kembo
    aku pon xsure dibawah mana.. kena tanya kepada orang yg pakar pasal pentadbiran UKM.. semestinya ada pihak yang bertanggungjawab untuk menjaga Tasek ini..

    Kedahgurlz
    yep memang kena adukan pada pihak atasan.. but sometimes, diorang pandang lekeh pada suara kita kalau kita salurkan pandangan mengikut saluran.. kalau ada kawan2 yang aktif dalam mpp atau sebagainya.. boleh jadi platform untuk suarakan masalah ni.. anyway thanks and welcome

    ReplyDelete