Kenangan UKM - Part 2



Tahun 2 bermula dengan kesibukkan dan ketidaktentuan mengurus dan membahagikan masa. Hasilnya keputusan akademik di tahun 2 menjunam pada paras di bawah 2.00 dan sem kedua menunjukkan perubhan ketara. Bukan peningkatan sebaliknya penurunan kepada di bawah 1.50.. hahaha. bayangkan betapa keadaan itu tidak upah seperi telur di hujung tanduk.


So combine apa yang berlaku di antara tahun 2 dan 3 antaranya pengalaman manis menjadi Presiden Persatuan Mahasiswa Anak Johor. Sebagai ketua, dah semestinya kita tak mampu nak memuaskan hati semua pihak. Dan aku cuma lakukan yang terbaik.. Walaupun pada ikhlasnya, aku agak down di akhir-akhir aku memegang jawatan sebagai Presiden. 


Tahun 2 dan 3 pernah juga memegang sebagai Pemudahcara bahagian pusat sebagai AJK pendaftaran dan tahun berikutnya sebagai Timbalan Pemudahcara bahagian pusat. Mungkin satu jawatan yang boleh membanggakan di UKM. Tapi apapun, semuanya itu memberikan kenangan manis dan juga pahit. Penat memanglah penat. Tapi kita kena harungi semuanya. Dalam minggu mesra mahasiswa, dapat lah kita belajar selok belok tentang soft skill sebabnya kita berhadapan dengan pengurusan tertinggi pihak Universiti, pihak luar dan student-student. Yang paling memanaskan hati bila berhadapan dengan pemudahcara bahagian kolej. So, semua tindakan kena ambil dengan hati yang sabar dan pandai mengawal suasana.


Awal bulan Ogos tahun 3, satu kenangan yang paling tidak dapat dilupakan apabila aku dipilih sebagai wakil ke Program Pengantarabangsaan Pemimpin Pelajar ke Indonesia pada 3-11 Ogos 2008. Setiap Universiti menghantar seramai 3 orang ke Jakarta dan Bandung selama 10 hari untuk program konvesyen ini. Dengar cerita sebelum ini, dengan program yang sama, pelajar di bawa ke Kanada, England, Australia tetapi mungkin bajet lari ke atau ingin mengeratkan silaturrahin di antara negara jiran, program tahun itu dilaksanakan di Jakarta dan Bandung di bawah kendalian Majlis Latihan dan Kepimpinan Universiti - Universiti Malaysia. Macam biasa, program ini melibatkan gabungan konvensyen secara akademik dan shopping.. 


Di kolej, akhirnya dapat melaksanakan satu program induksi BKRS yang selama ini tertunda selama 2 kali. Dan di bawah program mikrob dapat melaksanakan satu dinner yang akan diingat semua orang. Dinner mikrob ini diadakan di Impiana Golf Resort, Kajang.


Semua kenangan itu tersimpan erat di dalam hati..

No comments:

Post a Comment