Friday 6 March 2009

Leadership (gila kuasa)

Kali ini nak bercerita lak pasal kepimpinan.. Isu ni jugak xder kena mengena dengan satu-satu pertubuhan @ persatuan tapi perkara yang ingin dibangkitkan ini menyentuh kepimpinan secara umum baek dari kampus ataupun nasional..

Aku tertarik pada blog salah seorang dari MPP UKM kita, dalam blog beliau memang terdapat banyak kata-kata kesat yang dilemparkan kepadanya, walaupun aku x sokong beliau menjadi salah seorang pemimpin tertinggi MPP UKM kerana masih mentah dan x punya banyak pengalaman tapi x seharusnya kata makian dan cacian terutama yang berunsurkan perkauman dilontarkan kepada beliau..

Apa yang dapat diperhatikan menjadi seorang pemimpin ini tersangat lah susah dan penuh tanggungjawab.. Tersangat sukar nak memuaskan hati semua orang.. Dan aku masih memikirkan sama ada aku perlu meneruskan perjuangan aku di kampus ini atau x.. sebab banyak tanggungjawab yang perlu difikirkan walaupun tawaran dan rezeki dah terhidang depan mata.. owhhh kenapa aku perlu memikirkan tanggungjawab sedangkan ader jer yang menerima jawatan kerana nama? kerana tamak kan kuasa..

Ada ker? owhh sesungguhnyia ada.. Ape lah sangat ngn jawatan.. kalo nak mencari pengaruh sekalipun bukan jawatan yang utama tetapi sikap kita dan cara kita mempengaruhi orang.. Tgk bawah kita, tgk sekeliling kita, mintak pendapat orang, kalau dah ader yang x suka dengan cara kita, there must be something wrong with you.. dan perlu ke lagi memegang jawatan tertinggi..

Walaupun aku benci PKR, tapi kalau melihat contoh kepada Dato Seri Anwar Ibrahim, DSAB, dia pandai, pandai mempengaruhi orang, pandai membuatkan orang percaya kepada 'kesucian dia'.. walaupun dipecat dari Timb. Perdana Menteri, dia tetap berpengaruh.. So jawatan x penting... X payah la nak mengejar jawatan.. kalau ko dibawah sekalipun orang dah mencebik bibir apa lagi jawatan tinggi..

Ahhh, aku benci orang sebegini.. x reti ukur baju di badan sendiri... Dan aku masih lagi memikirkan jawatan ini yang patut aku pegang atau tak..

kalau pegang = aku akan cuba buktikan 'benda' yang aku pegang ni jauh terkehadapan dari yang lain (sebab aku sedih melihat 'benda' yang aku sayang tercicir dari segenap aspek) + tanggungjawab yang lebih besar + pengorbanan yang besar + thesis dan juga xtviti PERMAJ.. (kena seimbangkan lagi)

kalau x pegang = just thesis, grade, tido, a little bit buhsanz, my PERMAJ.. and free...

p/s: kalau sesapa yang x suka aku bagitau lah yerk, janganlah biarkan aku syok sendiri.. hahaha.. well kita kena menerima seadanya diri kita, tapi mata orang lain yang memandang lebih besar ertinya pada diri kita..

JANGAN JADIKAN DIRI KITA BAGUS UMPAMA MALAIKAT TANPA MENERIMA KRITIKAN ORANG OR JANGANLAH EMO KALAU ORANG KRITIK KITA, SEBAB KITA BUKAN PERFECT, DAN BUANGKAN EGO ANDA..


13 comments:

  1. haha..
    ni aku emo.. haha
    Ish3 anugerah Tuhan..

    ReplyDelete
  2. "setiap kuasa harus datang bersama tangungjwb" bak kata uncle ben kpd peter parker dalam terjemahan BM




    btw aku x suke background blog ko. hahahaha

    ReplyDelete
  3. hahaha

    tenkiulah karana translatenya dalam BM.. hhaha..

    apa yg ko x suke..?
    dah try ubah bcground, tapi lari lak sidebar aku..

    ReplyDelete
  4. haha.. mkn cili terasa pedas..
    kenapa?
    andakah anda yang terasa.. haha..

    ReplyDelete
  5. Kalo ko leh fikir cmni n kekalkan, ko leh jd calon pemimpin yg terbaik

    ReplyDelete
  6. huhu InsyAllah
    tapi manusia.. sapa tahukan
    takut berubah dek kuasa dan kemewahan..

    ReplyDelete
  7. amik pong, jangan x amik.. jangan lupe blaja sudey, tu no 1..

    aku sapot ko dari jauh, heh..

    ReplyDelete