Feeling Alone Sumtimes

Tak ramai yang tahu sejarah background aku yang sebenarnya... Cuma yang terdekat dan rapat saja yang mengetahui.. yang lain? tidak tahu pun x mengapa.. tak penting pun bg mereka..

Aku pada asasnya dan kelihatan fizikalnya adalah anak sulung dari 3 adik beradik.. Beza antara aku dan adik kedua aku (gurl) adalah lebih kurang 6 tahun.. Sebagai seorang yang sulung, umum mengetahui perwatakannya yang berdikari, bertanggungjawab, mengalah dan sebagainya yang sesuai dengan status dan peranan sebagai seorang penjaga dan pengawal kepada adik-adiknya.. Yang sulung juga biasanya mahir dengan kehendak adik-adik dan pandai mengawal dan mententeramkan jiwa adik-adiknya..

Aku mungkin kelihatan begitu, tetapi aku juga ada dark sidenya.. hahaha.. Mybe aku juga dapat
dilihat berlainan dari sudut yang lain, kerana jiwa aku adalah jiwa anak yang bungsu dari adik beradik yang ramai.. Anak yang bungsu ni manja, dan mengharapkan bantuan dari segala segi dan aspek.. kurang berdikari.. ini pendapat secara asas, sebab pengaruh persekitaran mungkin memberi penekanan kepada kehidupan yang berbeza.. Jadi tidak menghairankan, jikalau seseorang yang pertama kali berjumpa dengan aku, akan mengatakan aku bukan anak yang sulung, sebaliknya anak yang bungsu..

Aku ada sedikit sikap yang jarang ada pada orang yang lain.. aku tidak suka memberitahu or sharing kehidupan peribadi aku kepada family aku.. terutama parents.. aku lebih suka mengambil sikap berahsia.. Di sekolah rendah, berbelas denda, tamparan dan sebagainya aku terima... Di sekolah menengah, tamparan, lempang mungkin sudah lali hinggap di pipi aku... Kerja rumah? jangan harap aku nak buat... sampai terbawa-bawa hingga kehidupan Universiti.. tapi parents aku tak pernah tahu, kehidupan aku di sekolah.. Setiap kali ditanya, jawapan yang terpacul - ok jer, seperti biasa.. Walaupun begitu, aku manja sangat ngn parents aku...

Jadi sudah biasa, segala masalah, akan aku pendam sendiri.. atau mungkin rakan-rakan yang dipercayai menjadi tempat untuk segalanya... Sebagai seorang yang memiliki jiwa anak bungsu.. aku teringin mempunyai abang, atau aku prefer akak.. sebagai tempat rujukan, tempat untuk sharing everything... juga untuk memahami siapa aku yang sebenarnya... sebab tu kekadang, bila aku di luar linkungan kawan-kawan, aku terasa sedikit sunyi... kehidupan ini sedikit menyesakkan..

Tapi macam mana sekalipun, aku bersyukur atas pemberian dari Tuhan... Mungkin kalau ditakdirkan aku sebagai anak tunggal, mungkin kehidupan akan lebih menyesakkan.. Jadi bila aku sunyi, aku akan senyum sebagai tanda aku masih bersyukur...

p/s: entry ini ditulis disebabkan kebuhsanan menunggu buffering smallville di internet.. watching online..




2 comments:

  1. Dulu2 ms sekolah,Aku really wish aku ade kakak or abg, coz aku selalu kn buli kt sek,
    kl ade abg mesti abg aku bleh belasah bdk tu, kl ade kakak lak mesti kakak aku lazer dia sampai terbakar..huhu

    P/s:Angan2 ms kecik tho.
    (apasal lak aku citer kt ko ni.. opps terlebey sudah)

    ReplyDelete
  2. haha... xper.. cter lagi..

    tu la.. dah besar kena terima hakikat skang.. kitalah abang/kakak kepada adik2 kita.. kan kan kan...

    ReplyDelete