Tuesday 3 November 2009

Jiwa Pelajar Sains





Semalam aku berada di lab hampir seharian, hari ni aku berada di lab dari jam 8.00 am sehingga ke 3.30 pm.. Esok maybe akan masuk lab lagi... Bukan susah pun berada di lab sebagai bacteriologist, sebabnya dah pernah ada pengalaman masuk lab dalam kelas - kelas tertentu, dan berpengalaman juga mengendalikan makmal mikrobiologi untuk hospital pakar di JB dalam latihan industri yang lepas..


Tapi setiap kali mengendalikan bahan -bahan makmal untuk lab, walaupun secara sukarela.. Aku rasa tertekan.. Aku rasa terbeban, tidak seronok, buhsan, dan membuhsankan... Kena prepare before masuk lab dari segala alatan, dan dari segala bahan serta ingredients nak membuat sesuatu experiments.. Bayangkan tengah membuat kerja, mikropipet lak takda, bikar takda, bahan kimia takda.... Duh.. Membebankan rasanya...


Sejarah aku dalam makmal sains amat tidak memberangsangkan... Dalam makmal fizik tingkatan 5, aku main tembak -tembak menggunakan picagari dengan member.. Sehinggalah kena marah dengan pembantu makmal.. Dalam makmal kimia tingkatan 5 juga, alatan kaca pecah sehingga berdarah tangan aku... Dalam makmal kimia matrikulasi, titration acid - bes, aku buat sampai melimpah ruah xperasan alkali tuh dah terlebih penuh dalam bikar... abes licin meja makmal dan tangan aku.. Setakat alatan makmal, tak terkira berapa banyak pecah..


Dan secara jujurnya, aku dalam makmal lebih banyak memerhati dari melakukannya... Lebih banyak main dari serius.. Kalau boleh aku nak memainkan peranan yang kecil sahaja dalam makmal.. Sorry and thanks a lot kepada lab partner aku.. Terutama KB, Hana (siap gaduh lagi), dan Eein.. (walaupun korang takkan baca blog ni)..


Selama 7 tahun bergelumang dengan sains, baru ketika ini aku betul-betul sedari, jiwa aku bukan untuk sains.. Aku more to lawyer, sejarah, political science.. Aku sanggup menghabiskan masa dalam library membaca note-note penting untuk point -point sejarah... Dari melakukan kerja -kerja makmal dalam keadaan tertekan..


Jiwa aku sebagai pelajar sains masih lagi memberontak.. Namun, setiap awal ada akhirnya.. Dan awal kepada aku terjebak dalam sains akan aku akhiri dengan jayanya...

5 comments:

  1. bgs2...gud luck pong...
    alang2 menyeluk pekasam..

    ReplyDelete
  2. gud luck epong...
    don't regret what have you done..
    try proud to b sciene's student...

    ReplyDelete
  3. irayani

    thanks.. biar sampai ke pangkal lengan kan.. sikit je lagi.. huhu..

    musz..

    thanks musz.. im proud but still regretting why i take this science course.. (ko tertinggal 'ce lah tuk sains tu)...

    mybe tkdir perjalanan hidup aku..

    and both irayani and musz.. good luck too for u carrier.. all the best..

    ReplyDelete
  4. gewdluck bro~!!!

    dun give up so easily~~~

    kte sme2 dak mikrob sme2 mghadapi tekanan tu~!!

    gambatte ne~~!!

    ReplyDelete
  5. yup setuju.. kita budak microbe always ada masalah like that..

    leceh, but kena sabar..

    ReplyDelete