Saturday 31 July 2010

permainan masa lalu




betul lah kata orang, zaman dah berubah.. zaman sekarang semuanya dah digital.. budak-budak skang lebih gemar main dalam rumah instead main lumpur, berpeluh di luar rumah... kalau dulu punyalah suka nak main bola kat padang sampai kena berebut ngn  orang dewasa.. tetapi skang mudah.. amek joystick then ajak 2-3 orang member, duduk depan tv dah boleh wakil untuk 12 orang.. hanya melalui permainan video..


melihat ragam budak2 skang yang gemar duduk depan tv maka teringatlah a few game yang ikot season masa kita kecik2 dulu.. satu persatu.. 


ceper

ceper ni adalah penutup botol dalam bahasa yang mudah.. just use 5 of it dan mulalah bermiain timbang dan kemudian selerakkan di atas tanah.. aim dan jentik.. hahaha.. nak terang susah.. dah main taulah kot.. tengahari yang panas adalah aktiviti biasa ke gerai2 belakang taman.. cari penutup botol yang tak pakai then bawak balik rumah.. esok bawak pg sekolah boleh jual.. hahaha....



yoyo

yoyo ni bukan murah regernya.. ada sampai mencecah ratusan ringgit.. maka bermulah episod x mkn kat kantin semata-mata nak bertanding membeli yoyo yang paling canggih time tu.. jenama yang pemes adalah bumblebee.. duduk di johor bahru, ayat yang paling tak boleh blah "aku beli yoyo ni kat singapore".. cet.. macamlah Malaysia xda jual yoyo kan.. memang ada tapi kurang pilihannya.. sebut skill mcm2 boleh buat.. walk the dog, to the moon dan ntah pape2 lagi..


digimon

yang ni plak pemes after yoyo td.. dalam darjah 6 tak silap.. sebok masa tu nak upsr maka sebok lah nak main digimon ni.. yang lawaknya bila gap antara kelas maka bercantumlah digimon-digimon tu untuk dilawankannya.. hahaha.. tercertuslah jugak skill ntah pape.. poison lah.. kod mati lah.. yang canggih sekali lah.. hahaha.. naseb bukan digimon betul2 muncul mcm dalam kartun tuh..



tamiya

yang ni paling lama season dia kalau tak silap.. dan paling banyak duit raya aku abes.. bayangkan untuk enjin je dah makan beratus ringgit.. keter adalah dalam rm50 tapi accesories tu mencecah ke rm500.. siyes!!.. belum campur track kereta. time tu sanggup beli track kereta yang harganya rm400.. ada lagi sekarang.. simpan je dalam stor.. game ni paling best.. sampai melambung-lambung kereta tu gerak dengan laju.. hahaha.. seornok3...



gasing - guli

yang ni pun main ikot musim.. well semua orang tau kan permainan ni.. next entry insyaAllah akan ada post about gasing yang sampai tak boleh nak dilupakan..

ermm banyak lagi kot.. tapi dah tgh malam ni xdapat nak ingat lah pulak.. hahaha.. saje terkenang kan zaman dulu.. 

2 comments:

  1. bapak kaya lah ko dulu. kecik2 dah bleh beli mainan beratuh2 inggitt..hu3x....

    ReplyDelete
  2. kaya menda.. duit raya aku xpernah masuk bank.. semua abes kt mainan..

    sebab tu smp skang aku boros.. hahaha

    nnt anak aku, aku xbg langsung duit raya.. hahaha

    ReplyDelete