Friday 2 January 2009

Harry Potter and the half blood prince

“the war against voldermort is not going well, even muggle governments are noticing. Ron scans the obituary pages of the Daily Prophet looking familiar names. Dumbledore is absent from Hogwrts for long strectches of time, and the Order of The Phoenix has already suffered loses.

And yet…

As in all wars, life goes on. The Weasleys twins expand their business. Sixth year students learn to apparate – and loses a few eyebrows in the process. Teenagers flirt and fight and fall in love. Classes are never straightforward, though Harry receives some extraordinary help from the mysterious Half Blood Prince”

Jalan cerita buku ni Nampak sedikit membosankan pada awal permulaan citer.. bila baca sekejap mcm malas nak sambung balik.. Tapi yang membuatkan aku untuk terus membaca disebabkan aku pernah terbaca kart ruangan komen dan review dalam satu laman internet, The half blood prince ni merupakan novel yang paling best antara semua.. Ye ke? Jadi untuk tahu kesahihan nya, jom kita review.

Jalan cerita pada permulaan lebih berkisar kepada perjalanan harry untuk membongkar kisah lama He-Who-Must-Not-Be-Named dari lahir, bertatih sampai lah menjadi modal insan yang digeruni dan perjalanan novel ke 6 ini juga banyak berkisarkan kepada rancangan misteri Draco Malfoy.. Dan seperti biasa fenomena mengenai quidditch dan juga alam percintaan. Kissing, flirting dan pape jua menjadi rempah dalam menjadikan novel ini semakin tebal.. Tapi permulaan cerita ini tidaklah menarik sangat pada pandangan aku kecuali part 'kissing'.. hehe..

Kemuncak perjalanan novel ini bermula di mana dan ketika Harry Berjaya mendapatkan simpanan memori dari Prof Horace Slughorn seperti yang dikehendaki oleh Prof Albus Dumbledore, memori tu seterusnya membawa Harry dan Dumbledore untuk mengembara merentas zaman silam Voldermort dan menjejaki rahsia voldermort. apa yang membuatkan aku teruja, olahan suspen dalam citer ni sangat berkesan dan menyakinkan.. Hinggakan aku x percaya dumbledore mati dibunuh Prof Snape yang selama ini orang kepercayaan Dumbledore itu sendiri.. Dan aku expect dia maybe pretending to be dead, or kena kidnapped, or maybe satu pembohongan untuk menipu musuh. Semuanya tinggal suspen sehinggalan Upacara pengebumian dijalankan untuk Dumbledore.. Ketika itulah aku percaya yang dumbledore benar-benar tewas kepada kezaliman.. Walaupun Harry Potter x percaya pada severus snape, tapi I trust him because Dumbledore trust him.. haha.. Dan dari siri sebelum ni gak kita ketahui yang snape ni double agent, tapi yang mana sebenarnya snape ni bkerja dan setia?

Suspen yang diolah dan jalan cerita yang menarik benar-benar membuat kita terperangkap dalam situasi dunia sihir yang sebenarnya.. So tahniah kepada J.K.Rowling for the best novels she ever created. Kita turut merasa dan berdebar menanti apa yang berlaku di hadapan cerita.. Mungkin siri ni yang terbaik disebabkan kemuncak cter yang terbaik.. Apa akan jadi bila severus snape bunuh Dumbledore, Quidditch game, kisah silam voldermort, dan percintaan dan semua ini diterjemahkan ke layar perak.. x sabar hendak menunggu. Jadi sebagai promosi free, saksikan Harry Potter and The Half Blood Prince menyihir anda di pawagam berdekatan.

So aku mahu sambung Harry Potter and the Deathly Hollow..

3 comments:

  1. Aku cuma baca Half Blood Prince x sampai page 200 then teros behenti. Bak kata ko boring pd bhgn awal or may b pasal aku dah habiskan the Deathly Hollow awal2 lagi. Buku terakher sangat2 mengecewakan...!! Snape tu sebenarnya .....

    ReplyDelete
  2. haha.. snape tu sebenarnya....
    tulah maybe baca deathly hollow dulu kot tu yang borink baca benda sebelumnyomantis..

    Tapi kan... aku pikir bab snape dalam Deathly Hollow lagi menyentuh hati dan romantis.. bagi aku la..

    ReplyDelete
  3. snape 2 sebenarnye baik lh..klu x caye bace lh buku yg selanjutnye..

    ReplyDelete