Thursday 9 June 2011

Berita

Berita pada hari ini di mana-mana saja media sangat mencurigakan. Walaupun news tu dari mana-mana parti, kaum, negara dsb semuanya meragukan. Macam sekarang ni heboh pula isu tiga remaja yang ditembak mati polis pada tahun lalu sebenarnya dibunuh polis dalam keadaan melutut/merayu. Bila ada seorang yang share dekat laman sosial, kemudian berjangkit pula hingga ramai share sambil memaki, menyalah kan polis walaupun orang yang share tu bukan dalam bidang undang-undang, bukan ada di tempat kejadian. So what do you think?


Bagi aku cerita tu belum lagi disahihkan benar. Bagaimana kalau berita tu saja dikeluarkan sebagai alat propaganda? Jadi sudah tahu siapa yang terlibat menyebarkan fitnah? No. aku tak katakan media kerajaan saja yang betul. Mereka pun banyak bermain propaganda. Sebab tu aku lately malas nak share berkaitan politik sebab kita tak pasti ia benar atau tidak. So better kita mencegah kan diri ini dari terlibat dalam perkara yang mendatangkan fitnah.


Macam video Anwar Ibrahim tu dan juga Isu liwat beliau. Aku tak ada di tempat kejadian. Dan aku bukan pakar dari segi undang-undang. So aku lebih kurang 50-50 dalam kes ni. Sebab yang tahu sebenar-benar kejadian ni adalah tertuduh dan pendakwa. So tak perlu lah kita nak fanatik sangat dengan individu sehinggakan kita rasa hanya dia saja yang benar, maksum, tak pernah ada kesalahan. Juga tak perlu kita nak percaya bulat-bulat setiap berita yang keluar. Baca dan analisis sendiri. Tak payah nak share, share bagai. Buat huru-hara negara je.


Dunia dah semakin pincang dan huru-hara. Nak buat macam mana. Ye dok?


Kembalilah kita pada yang Maha Esa meminta perlindungan dan panduan kehidupan. 



No comments:

Post a Comment