Monday 20 June 2011

Inhaler!

Dulu masa kecil aku rasa aku sangat bernasib baik, tak ada masalah kesihatan, boleh bermain bola dengan baik, apa saja sukan aku boleh terlibat dan sebarang aktiviti outdoor aku boleh involve. Terbit rasa kasihan bila ada kawan-kawan yang duduk tepi padang dengan hanya melihat kawan-kawan yang lain bermain dengan seronok. Dan mostly dia yang duduk di tepi padang ada masalah kesihatan yang kronik, maybe asthma atau jantung berlubang.


Pada mereka yang asthma, inhaler tak pernah lekang dari kehidupan. Sentiasa ada dibawa bersama 24 hours per day. Inhaler ni sejenis alat bantuan pernafasan untuk melegakan pernafasan kita apabila diserang asthma. So bagi aku inhaler ni adalah satu simbol kelemahan. Dan bergantung padanya menunjukkan kita ni ada kelemahan dan tidak boleh aktif seperti orang lain. sangat kasihan masa kecil dulu bila tengok ada kawan-kawan yang ada asthma ni tak boleh nak aktif seperti mana orang lain.


(inhaler)


And now tadi, aku pergi ke Pusat Kesihatan UKM untuk pemeriksaan masalah pernafasan aku ni. Bila doktor periksa, dia cakap bunyi pada pernafasan aku bukan lah bunyi yang normal pada penghidap asthma. She afraid ada something lain yang menyebabkan radang paru-paru so I must take a blood test. Bila dah buat blood test, there’s normal and no infection. So bukanlah sesuatu penyakit yang dinamakan pneumonia atau lebih kepada jangkitan kuman pada paru-paru. So bukan asthma dan bukan jangkitan. Dah tu yang aku terseksa selama 5 tahun kebelakangan ni penyakit apa plak.


For time being, aku kena kurangkan mandi malam, kena take more exercise (padahal seminggu 3 kali main futsal) and bla bla bla. And important things, aku dah tak boleh ambil pil ventolin dan akan digantikan dengan inhaler. Duh! Aku kena pakai inhaler pada masa-masa kedewasaan ini. Sangat tak macho! Damn!



No comments:

Post a Comment