Monday 13 June 2011

Newbie Driver.

Dulu masa first nak ambil lesen, terbayang-bayang nanti macam mana agaknya waktu nak ambil lesen dan bertanggungjawab kena drive ke sana sini. Then terbayang macam mana kalau tiba-tiba fobia nak bawak kereta, rasa takut dan mungkin time tu kita duduk di sebelah semtara wife pula yang bawak kereta. Kalau ada anak kecil, kita plak yang  kena dukung. Orang kiri kanan mungkin akan tersenyum sinis lihat kita, dan itu yang aku buat sekarang bila aku tengok lelaki di sebelah sementara perempuan tengah drive. Janggal kan.


Bila dah ada lesen,  lebih kurang setahun tak bawa kereta. Then bila first  dapat bawak kereta secara bebas jalan-jalan di bandar JB, time tu lah terlanggar pagar dekat satu kawasan kilang. Cuak punya pasal, terus balik tak berani dah nak jalan-jalan lagi jauh. Then dapat arahan pergi hantar dan ambil adik-adik pergi sekolah. Rasanya satu hari kalau tak kena hon memang tak sah. Kesilapan major yang selalu kita buat, gabra bila nak tukar lane. Memang bagi signal tapi agaknya cuak nak tengok side mirror, rasa was-was dan kita pun tukar lane secara tiba-tiba. Tak sedar ada kereta dekat belakang. Lucky setakat ni tak kena langgar lagi, kena hon je.


Bila bawak kereta di jalan lama, nak potong lori ni rasa berdebar-debar. Maklumlah masa kelas memandu dulu, sepatah haram pun tak di ajar cara nak memotong dengan betul. Tangan pun menggigil masa berkira-kira nak memotong. Kena make sure dulu kereta dilane bersebelahan ni betul-betul clear baru potong. Rasa tak yakin dalam diri tapi gagahkan juga memotong. Bila dah pandai dan yakin nak memotong satu hari nanti. Everything akan jadiok. Dan aku pernah potong 3 lori balak sekali gus di jalan Mersing-JB, time tu just guna Proton Savvy. Penumpang semuanya hanyut, tidur tinggalkan aku sorang buat kerja gila dekat atas jalan raya. Padan muka. Siapa suruh tidur!.


Bila dah ada kemajuan sikit, baru dapat kebenaran bawak kereta untuk jalan jauh. First jalan jauh, dari JB ke Muar then ke Bangi. After 5 years driving, baru rasa confident. And now, bila di highway, kelajuan tak pernah kurang dari 120 km/j. Rasa macam nak maki je kalau ada kereta yang lembap, tukar lane sesuka hati, dan suka sangat brake tak tentu fasal. Kadang-kadang lalu jalan biasa pun mesti speeding. Kelajuan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. That’s why banyak mat rempit. Mereka sukakan kelajuan. Time tu tak ingat dah kalau jatuh tergolek apa akan jadi.


Dah banyak kali merasa jalan jauh dan drive dalam keadaan keletihan. Pernah juga drive dari Bangi – Mersing – JB – Bangi dalam masa satu hari. No second driver. Kereta ni kalau nak mahir kena belajar dari pengalaman. At first bila bawak kereta tu, belilah second hand. Sebab I bet mesti banyak calar dan kerosakan minor. Terlanggar divider, terlanggar belakang kereta orang, tak dapat nak menganggar jarak yang sesuai dan semua tu kena belajar dari pengalaman. So bila dah 5 tahun bawak kereta ni, bukanlah mahir sangat dan there a lot of thing kena belajar tapi setakat cilok-cilok tu ok dah. 


Apa-apa pun kelajuan membunuh!. Even kita seorang racer dan expert bawak kereta serta memiliki 100 tahun pengalaman memandu, kemalangan tetap tak berbau walaupun 5 titik drop perfume kita letak. So be careful dan always beri kerjasama ketika memandu.


Ayah pernah cakap “ laju boleh tapi jangan berlumba!”

No comments:

Post a Comment