Its coming

akhirnya untuk mengecapi umur yang semakin meningkat naik merupakan satu kesyukuran kepada Ilahi atas kebenaran dari-Nya untuk hidup sehingga ke hari ini.. setiap detik nafas yang di lalui bagaikan turut diiringi dengan setiap pengalaman kesukaran jatuh bangun nya seorang insan..

hari ini genap 22 tahun mengikut tarikh masihi.. 27 Mei 1987-27 Mei 2009... mengikut tarikh lahir dalam bulan islam jatuh kepada 28 Ramadan 1407... huh harapnya adalah malam itu merupakan malam lailatulQadar.. supaya insan yang lahir dalam tarikh itu adalah insan yang yang dianugerah dan bakal menjadi pejuang yang menegakkan syiar Islam di zaman modenisasi..

dengan 22 tahun pengalaman hidup, sedikit sebanyak telah mengajar kita mengenai masam manis nya kehidupan.. dengan ragam orang sekeliling yang sedikit sebanyak turut mempengaruhi latar kehidupan kita.. begitu banyak ragam.. dari kehidupan di tadika menganjak ke latar belakang persekolahan rendah... hidup ini ditambah lagi rencah dan garam dengan memasuki sekolah menengah sebelum menghadapi kesukaran sehingga diterima ke sek Men Teknik JB...

mendiami sekolah teknik yang mencecah selama seminggu sahaja sudah cukup untuk mendedahkan kita tentang perbezaan ragam persekolahan.. akhirnya selepas seminggu aku diterima ke Maktab Rendah Sains Mara BPJ.. di sini kita didedahkan dengan meluas tentang erti kehidupan.. disebabkan tinggal di asrama jauh dari keluarga, kita dapat mengenali watak rakan2 kita.. jujur? hipokrit? tulus? dan sebagainya...

Dari Mrsm aku terus terpilih kononnya untuk menyertai Kem PLKN Putra-Putri, Alor Gajah, Melaka.. Di sini walaupun hanya 3 bulan, disebabkan orang-orang yang terpilih ke kem ini mungkin sekali dikalangan perompak atau sebagainya dengan latar belakang akademik dan latar belakang yang sangat berbeza.. maka dengan ini, ia mengajar kita bagaimana untuk bersosial dengan orang2 yang berbeza.. bijak membuat telahan dan bijak memilih mana yang benar dan mana yang batil..

Dari kem plkn di Melaka, penghijrah bermula lagi bila di hantar ke Kulim Kedah untuk matrikulasi di Kolej MARA Kulim... di sini juga kita dapat mempelajari budaya yang jauh berbeza dari kehidupan biasa.. yelah manakan tidak.. kelapa di selatan nyiur di utara.. bahasa berbeza.. kehidupan juga sedikit berbeza..

Dan yang terakhir selepas Matrikulasi, aku terus menyambung pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia.. yang luas dan luasnya juga pendedahan sosial dan segala macam maha kemungkaran yang boleh dicetuskan.. cuma terpulang kepada kita bijak atau tidak menghadapinya.. ini cuma perjalanan 22 tahun hidup sebagai hamba Alla di muka bumi ini... yang akan datang, apa yang berlaku harap kita semua tabah dan cekal menempuhnya..

Dalam 22 tahun ini memang pelbagai ragam yang telah aku jumpa.. pelbagai masalah yang aku hadapi.. dan dalam dunia manusia ini memang hati itu sangat cepat berubah.. dari seorang yang baik ati mungkin berubah kepada seorang yang emosi.. menghentam orang lain dengan kata-kata yang cukup mencalar jauh di sudut hati.. ada juga yang nampak normal, berubah menjadi seorang yang tamakkan pangkat dan nama, sentiasa ingin berada di atas melebihi orang lain.. tapi yang banyak adalah jenis mereka yang pentingkan diri sendiri.. mendahului kesenangan sendiri dan sanggup melihat kesusahan orang lain walaupun kesusahan itu sudah terhidang di kepala mata sendiri...

kehidupan di universiti dalam ungkapan sosial kita akan melalui berbagai peringkat... tahun pertama menginjak ke tahun kedua.. dan tamat di tahun tiga atau empat... ada istilah senior dan ada istilah junior.. ilmu yang ada di dada x kira dari akademik ataupun dari organisasi sosial, ilmu itu diperturunkan dari generasi ke generasi.. kata-kata nasihat dari yang atas ke yang bawah.. dari peringkat ke peringkat.. senior yang mengangkat kita menjadi orang berilmu yang tahu cabang organisasi.. dan kita yang mengenalkan ilmu ini kembali pada junior agar ilmu tradisi diwarisi dari satu generasi ke satu generasi...

inila sebahagian daripada ragam manusia.. walaubagaimanapun ragam ini lah yang membantu kita mengenal manusia.. membantu kita mempelajari dunia luar yang sudah tentu semakin luas ragam dan kehendaknya nanti.. Semoga Allah memberi kita semua satu kekuatan dengan niat yang ikhlas.. kerana hati manusia itu cepat berubah dan tanpa disangka..

maafkan aku sekiranya selama ini kata-kata aku mencalari hati kalian.. dan aku maafkan juga atas kata-kata yang pernah menyakiti hati aku walaupun aku tahu kata-kata itu didorong emosi yang sangat keterlaluan... Walaupun hati ini masih meninggalkan parut atas hirisan itu..

Semoga semuanya selamat dan bahagia.. Dan semoga semuanya kembali kepada yang asal.. (n_n)







13 comments:

  1. pong...epy besday 2 u...
    smoge smue impian mnjd nyata..
    slamat semuenye...

    ReplyDelete
  2. hepi besday jugak, dah tue dah ko..
    jgn cakap lucah banyak sangat, haha..
    may this 22nd be the best..

    ReplyDelete
  3. ko ni buat biografi ke ape? huhuhu. panjang bebenor.

    happy birthday! semoga panjang umo, dmurahkan rezeki & diberkati hidup olehNya

    ReplyDelete
  4. ooo
    pnjgnya entry
    cm wat karangan lebih 1000 perkataan
    hohohoh
    btw semoga menjdi warga tua yg bek di ari2 mendatang

    ReplyDelete
  5. pong~~!!
    epi besday..sweet 22..sweet kew??ngehngeh

    ReplyDelete
  6. happy birthday....

    semoga panjang umur dan murah rezeki..insyaALLAH :)

    ReplyDelete
  7. happy birthday!!!
    all the best wish u only the best!!

    xOxO:

    mantrasastra

    ReplyDelete
  8. irayani, ammar, NUke, Yasmin, atin, Jemi dan Kak Aza Busyukkkk....

    thanks 4 the wish.. semoga kita semua mencapai apa yang diimpikan selama ini, dan juga selamat dunia akhirat

    ReplyDelete
  9. ammar
    hehe.. ko yg ajar aku cakap lucah

    NUke, yasmin
    inilah biografi 22nd.. nntikan yang 23rd nya.. hahaha..

    atin
    saya memang sweet..(n_n)

    ReplyDelete
  10. hepy bday..
    aq bacer ats jer..pnjg sgt penat mau bacer..jgn mare...
    semoga panjang umo..murah rezeki.. moge tabah mhadapi dugaan hidup yg mdatang..n i don't nuw what 2 say.. jz wish of luck of u...

    ReplyDelete
  11. er.. aq pon senaseb dengan ko..
    dr mrsm merbok, kedah... aq teros dpt plkn kem putra putri.. adoiyai!

    ReplyDelete
  12. nohfee..

    xpe.. jauh perjalanan luas pemandangan.. kan elok kata org tua2..

    nway kita satu batch ke masa kat kem putra putri...?

    ReplyDelete