A Dream In A Fever

Demam aku belum lagi kebah.. sekejap turun.. sekejap naik.. sekejap panas... sekejap sejuk... Dugaan bulan puasa agaknya... Tapi berkaita demam ni, nk kongsi sikit.. pernah atau tidak anda semua bermimpi ketika demam.. mesti mimpi tuh macam realistik semacam kan... atau ianya bukan mimpi.. tapi lebih kepada igauan walupun mata anda celik... belum lagi tidur.. aku dua kali dah kena.. mungkin banyak kali.. tapi yang ingat 2 kali... Minggu lepas sekali.. dan waktu kanak-kanak around 4-5 years sekali.. yang tu paling tak boleh dilupakan...

Masa kanak-kanak dulu.. aku sorang.. adik-adik belum ada lagi.. so bila demam, dapatlah tidur dengan ibu dan ayah... tidur di tengah-tengah lagi.. malam kejadian.. aku tak dapat tidur... apa yang ganggu aku ialah watak-watak kartun street fighter tengah berlawan sesama sendiri atas aku, di atas syiling.. di dinding... semuanya jelas.... aku masih celik ketika itu...

4/5 tahun aku dah mengenal watak street fighter.. semuanya kerana game tape.. selalu main dengan ayah aku dulu... jadi watak-watak terus bermain.. semua super power keluar... yang aku rasakan dinding, syiling kat dalam bilik tuh dah macam hancur musnah... hahahaha... gilerkan imiginasi terhebat aku...

Dan part yang paling besh.. kemuncak pertarungan tersebut diakhiri dengan ledakan sebuah peluru berpandu yang muncul dari dinding tiba-tiba... semasa peluru tu muncul perlahan-perlahan, ada laungan azan.. di atas peluru itu ada kalimah Allah... dan ada suara, yang peluru itu akan lindungi aku dari syaitan-syaitan... Ada alunan-alunan Azan, zikir dan sebagainya..

Peluru tu terus je menembak ke watak-watak kartun masuk dalam bilik air yang ketika itu di depan katil yang aku baring nih... rupanya tak abes di situ saja.. lampu bilik air tu tiba-tiba menyala... aku takut.. aku kejut ayah... ayah kata xda pape... then lampu bilik akir tuh padam semula... dia bukak.. dia padam... aku kejut ayah balik.. akhirnya ayah bangun, dan bukak lampu bilik air, dan bukak pintu bilik air sekali... barulah aku dapat tidur...

hahaha.. ini kisah betul.. aku alami... bukan buat-buat cerita... bila ingat balik peluru berpandu.. seolah-olah aku terasa macam utusan Tuhan lak.. dilindungi macam tu.. mungkin sebagai kiasan yang aku akan dilindungi.. mungkin aku akan jadi panglima Islam ke, Orang alim Ulama ke... bila fikir semula.. xmungkinlah.. banyak sangat dosa... xlayak sangat..

mungkin sewaktu kita kecil, tak banyak dosa.. tuhan lindungi.. mungkin juga sewaktu kecil.. kita mudah nampak macam-macam....

2 comments:

  1. dasat r ko pye imaginasi..terbaek!ak xpena pn kne cm2..huuhuu

    ReplyDelete
  2. hahaha... imiginasi aku memang terbaek...

    so kalo aku tenung ko lama2, cepat lari tau.. hahaha

    ReplyDelete