2030



"mama, fly scoot saya rosak, macammana nak pergi sekolah" teriak Aminz jauh di sudut pintu hadapan. Kecewa riak wajah mengambarkan betapa duka hati mengetahui kerosakan kecil pada scooter terbang kesayangannya. Scooter merah lining hitam itu adalah pemberian dari papa tersayang. Jenama dari pakar pengeluaran dan pembuatan scooter terkenal Scoo Toot Toot Company."Takpe Aminz, nanti mama telefon papa, InsyaAllah papa akan baru beli teleport watch terbaru, telefon nanti, sudah pasti tidak sampai sesaat, datanglah papa pada kamu, biar saja papa hantar kamu ke sekolah hari ini" sahut mama Aminz dari dapur, barangkali sibuk mengarahkan sesuatu pada sekumpulan pembantu rumah robotik ataupun kitchen Robo untuk menyiapkan hidangan tengahari mereka.

"Aminz, nah!, pakai dulu sementara teleport watch papa hari ni, kebetulan papa off. Ada kerja sikit nak buat kat rumah. Jangan lupa, alat itu, kamu perlu jaga dengan baik, ingat! ini amanah. Tentang scoot kamu, nanti papa bawak repair" Suara papa muncul tiba-tiba. Senyap sunyi, tidak terasa kehadiran papa. Memang benar, teleport watch itu juga keluaran terbaru, boleh memindahkan jasad manusia dari satu tempat ke satu tempat yang lain sepantas kelipan mata. Sebut saja di celah mana, rantau mana, ceruk yang mana.. Device itu pasti dapat memindah manusia. Kehidupan kini diakui jauh lebih mudah dan sukar dibayangkan pada zaman datuk nenek moyang kita dulu pada abad ke 20.

Aminz juga berlalu sunyi, senyap dan sepi. "Papa, saya risau dengan Aimanz, bagaimana agaknya Aimanz" di sebalik kebuntuan suara itu, terselit kerisauan mama. Mama terus erduduk di atas kerusi empuk buatan abad ke 30. Diam. "im sure he's ok, proud to be his parents, you know, bangga sebab dia berkorban demi agama, bangsa dan negara. Sedangkan kita hanya mampu berdoa, semoga dia dilindungi dalam payung keb
esaran Yang Maha Kuasa" Jawab papa bangga, tapi penuh hati-hati.. Tidak mahu jiwa isterinya di robek kata-kata yang memilukan.. "ya saya harap dapat terima berita Aimanz, rindu rasanya, rohnya dekat dengan saya, jasad pula jauh dari kita, di dunia yang bergolak, semoga dia selamat kembali ke bumi Malaysia yang aman dan sentosa ini" jel
as mama, masih lagi dengan nada kebimbangan.

Jauh di selatan Tehran, Iran, Jentera-jentera masih lagi bergerak, pesawat-pesawat meluncur rendah bagaikan helang mencari mangsa. Riuh dan bingit dengan tembakan dan dentuman. Darah merah bagaikan mengalir, menyusuri jalan-jalan bagaikan sungai. Menangisi keruntuhan tembok tembok ketamadunan Iran yang runtuh dibedil pesawat-pesawat si zalim, kecil bagaikan burung, tapi pemangsa bagaikan garuda, meliar mencari sasaran, menembak tanpa batasan. Mata-mata merah tentera robotik si kafir zalim menyilau mencari buruan. Kejam tidak berperikemanusiaan.


"mengucap sahabat, mengucap" Aimanz menyebut butir-butir yang tidak jelas, tersangkut di kerongkong, tercungap-cungap. Menadah kepala kebawah. Melihat sahabat yang terkulai layu. Mereka adalah sekumpulan 12 orang unit Jihad02 yang terperangkap di balik jerat pemangsa. Mereka yang diketuai Aimanz berada dalam misi mengusir tentera-tentera zalim dari menodai kedaulatan Republik Islam Iran. Mereka dihantar oleh Negara Islam Malaysia yang kini bukan lagi sebuah negara kecil yang ketakutan tapi sebuah suara yang kuat untuk mengoncang dan kembali membangunkan Islam sebagai kekuatan di seluruh dunia.

"Panglima, kita sedang terperangkap, dan masih tiada lagi unit sokongan" satu tubuh kecil berkulit gelap bersuara tegas tetapi masih bernada ketakutan.
"sabar sahabatku, ana masih lagi mencari jalan keluar, InsyaAllah kita usaha dalam pemikiran. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan kita ini" Aimanz bersuara tenang, menenangkan rakan-rakan seperjuangan. Cuba menutupi kegusaran hatinya.


* huhu saja create cereka ini.. dapat idea dari Amir NUke_rude.. inipun cereka pasal peperangan mybe dalam tahun 2030.. sebenarnya dapat idea selepas tgk GI-Joe.. Alat-alat peperangan dia canggih sangat.. macam Red-Alert.. bagi aku, dapatlah GI-Joe tu menandingi Terminator tapi mungkin tidak dapat menawan kehebatan transformer.. kot..

*huhu minggu terasa sedikit kepenatan, kebingungan dan kemaluan (sedikit sensored, maksudnya mendapat malu.. hahaha)... kan bagus dapat berehat di tepi pantai di pulau-pulau yang panoramanya mengusik kekacauan dalam hati. memberi ketenangan maksima.. dan relax yang secukupnya.. huhu i wish i wish..

3 comments:

  1. Agak2 nyer camner lah yeer "kerusi empuk buatan abad ke 30" tu yeer??
    (^^)

    ReplyDelete
  2. suka3
    memperlihatkan bagaimana keadaan zaman akan datang yang maju in certain country tp still berlaku perang in certain country. dan manusia yg kat tempat maju still leh bermewah2 ngan kesenangan. memperli dunia sekarang melalui cermin masa depan

    ReplyDelete
  3. Hanakimi
    ermmm.. kalo duduk xnak bangun2 kot.. hahaha...

    Aj
    memperli dunia sekarang melalui cermin masa depan.. hehe.. kurang paham skett lah AJ...

    ReplyDelete