Dont Judge Books By Its Cover

Mesti ramai dah tau apa maksudnya.. kalo kita perincikan lagi, kadangkala sesuatu muka depan buku tu, nampak cantik, kemas, penuh dengan ilustrasi dan mampu menambat hati pembaca walaupun dengan hanya melihat kulit depan... bila sahaja kita buka isinya, mak aii.. kosong.. tak ada input yang boleh diguna pakai.. ibarat menghabiskan duit dengan sesuatu yang sia-sia..

ada sesetengah buku nampak usang, kotor, berdebu.. lapuk yang tersangat.. malah ada yang sedikit koyak.. tulisan di muka depan pudar, tenggelam tidak menarik.. tetapi isinya bagaikan lautan yang sarat dengan ilmu.. berisi cukup manfaat.. siapa yang membaca pasti memperoleh ilmu darinya.. cukup bagus.. hampir sempurna...

bagaimana pula dengan situasi ini?

situasi 1

dalam keadaan memandu di satu bulatan dengan keadaan yang sesak, ada satu Toyota unser parking tepat disebelah. Pemandunya dikira dalam linkungan 40 an.. Mungkin Pak Haji.. cantik dengan jambang.. berkopiah putih.. dari luaran, sesiapa yang terpandang pasti berkata dalam hati " orang ni mesti tinggi ilmu agamanya"... namun dengan tiba-tiba.. tingkap toyota Unser itu terbuka, dan dia meludah ke luar.. hampir tepat mengenai kenderaan sebelah.. dia ludah sekali lagi.. lagi, lagi dan lagi... hampir lima kali dia ludah ke luar tingkap kereta tanpa mengambil kira kereta sebelah yang sangat tidak jauh dari keretanya.. bukak pintu dah boleh kena kereta sebelah.. jadi itu bagaimana?

situasi 2

ketika zaman kenaikan minyak yang amat tinggi, di satu stesyen minyak.. ada seorang Pak haji lengkap berkopiah di kala tengahari tengah memarahi petugas kaunter bayaran stesyen tersebut... dia memaksa petugas tersebut mengurangkan harga minyak.. sambil membebel, sambil memaki... dan sambil mengutuk kerajaan.. dengan suara keras dan hampir menimbulkan kekecohan serta menyebabkan ramai pengguna lain beratur sesak menunggu dia.. Petugas itu merayu yang dia tidak bersalah, dan bukan dia yang menaikkan harga minyak.. kes ini kelakar bukan.. Jadi kes ini macam mana pula?

situasi 3

ada jiran dekat tak berapa dekat... boleh dikatakan soleh.. cukup luaran hampir sempurna jika dipandang.... jiran2 terdekat memandang dengan penuh kehormatan... 5 waktu ke masjid lengkap berjubah dan beserban... namun di sebalik rumah tangga.. anak bini tak pernah dapat nafkah... nafkah apa tak pasti... anak bini ditinggalkan dan sering dipukul jika tidak mengikut kemahuannya... cukup sempurnakah dia?

3 situasi ini anda sahaja yang boleh tentukan.. Di sini hanya bagi situasi untuk anda renungkan dan ambil apa yang baik, apa yang tidak.. Bukankah Solat itu mencegah kamu dari kemungkaran.. Jika masih melakukan kemungkaran, maknanya ada masalah dalam solat kamu... mungkin mencuri dalam solat yakni rukuk dan sujud tidak sempurna.. atau Bacaan Al-Fatihah tidak betul...

Sekada memberi nasihat kepada diri sendiri dan anda semua...

p/s: x update blog sebab demam... hampir gak seminggu.. huhu...naseb bukan H1N1.. Alhamdulillah... mungkin entry akan datang nak cerita pasal pengalaman demam masa kanak-kanak.. hehe.. besh.. mimpi yang memang x masuk akal...

3 comments:

  1. so true.
    in other words,
    tak payah laa nak judGe nGan appearance saje.
    isi hati sape nak nilai?

    ReplyDelete
  2. erkk..
    kenapa maksu sye pn ade..
    hi cik puan laili...hee..
    epong: ya ampun..hee..ssorry ek kna tunggu lma2 td..

    ReplyDelete
  3. Cik Puan
    Btol... kena nilai dua2... huhu... kalo hati baik tapi apperance pon mcm selekeh je.. payah gak..
    bak kata org.... first impression last forever

    Cik Adelin
    haha.. xpe pun...

    ReplyDelete