Politik kerja

Every musim politik kampus, aku selalu terangkan pada budak2 baru yg asyik ckp tak suka dengan politik etc. Aku akan terangkan even u tak suka pada politik kampus khususnya dan politik secara amnya, kau akan berdepan juga dengan politik one day nanti. Politik kerja.


Dalam tempat kerja, akan ada beberapa orang merebut jawatan dan masing2 akan penuh dengan agenda masing2. Pegawai2 yang ada cuma merebut tempat untuk naik jawatan, duduk mengekang dan satu knowledge pon tak tau. Ada yg more worst photostat dan fax pon tak reti. Belum lagi proposal dan surat menyurat. Kerani dan pekerja biasa pulak seems expert bila buat surat dan tau apa yg dibuat. Tapi sesetengah dari mereka pulak kerjanya bodek dan kipas pegawai yg sedia.ada. cerita dan propaganda mula tersebar tentang siapa yang salah dan siapa yang buat kerja. Masing-masing mahu mengatakan diri mereka yang terbaik.


Bila u expect pegawai untuk melaksanakan sesuatu kerja yang aku rasa pun high expectation, bila mereka tak dapat laksanakan sistem tu then akan ada suara yang cop mereka tidak buat kerja. Untuk bangunkan satu sistem yang complete dan baru, bagi aku perlu ada satu kerjasama yang complete. Macamana nak laksanakan satu sistem yang idea datang dari pelbagai arah tapi bila sebut kerjasama, semua saling tuduh menuduh.


Aku rasa aku takutkan masa depan aku. Mcmana kalau aku dapat pegawai dan orang akan expect aku tau segalanya. Bila satu mistake kau buat dan orang akan bercakap ttg kesalahan kau dan terus tak bagi peluang lagi. 


Susah sebenarnya bila dalam satu komuniti terdapat beberapa orang yang ada agenda masing2 demi memenuhi kepuasan nafsu sendiri. Itu politik.



2 comments:

  1. ada sesetengah nya lah based on our work place.. tapi true story based on buah mulut dari kengkawan yang kerja kat tempat lain.. so pelbagai pengalaman bersama pelbagai orang dikumpulkan dalam satu pandangan.. :)

    ReplyDelete