Kesedihan

Dari jumaat sehingga ke Ahad minggu ni.. Pelbagai perkara berlaku.. Dan pelbagai perkara yang mengusik perasaan.. Nampak remeh tapi berat.. Nampak kecil tapi sudah cukup untuk menjentik naluri kesedihan..

Dalam 3 hari ini tanpa aku sendiri menyedarinya, dah 3 kali aku menangis, tapi tak lama.. Biasalah lelaki.. Sekadar mengalirkan mutiara jernih itu dengan perlahan tanpa deras dan teresak..

Dari 3 cukuplah aku menceritakan dua darinya... Yang pertama bila dapat tau Mak Ngah masuk hospital.. Sakit kalenjar tiroid.. Dan ntah sebab apa, aku terasa sedih dan sebak.. Ketika dapat tau, aku sudah pun berada di Subang Suria, rumah sepupu, Kak Linda, anak kedua Mak Ngah.. Jadi pada keesokkan harinya (Ahad), kami semua berpakat untuk konvoi ke Melaka.. Balik hari, sebab Isnin dah start kuliah dan Abang Azri dah masuk kerja..

Sampai ke hospital Melaka, aku lihat wajah itu, susuk tubuh lemah itu, sekelumit perasaan sebak datang tiba-tiba entah dari mana.. Mengalir lembut air mata tanpa diarah.. Dan Of Coz aku lari jauh-jauh dulu.. Sorok2 sikit.. Sakit dia, sakit jiwa kita..

Kanser tiroid.. Lega hati bila dapat tau yang kanser ini tidaklah se-bahaya dengan kanser-kanser yang lain.. InsyaAllah jika kena dengan rawatannya, penyakit ini boleh di 'supress' kan.. Atau didiamkan dalam bahasa kasar..

Untuk Mak Ngah, kuatkan diri, semoga sihat dan boleh masak asam pedas dengan sedap sekali.. hehe... boleh makan puas2 bila balik Melaka..

p/s: Untuk ke Subang dari Bangi, aku mengambil perjalanan selama 5 Jam.. dari jam 5 ptg sampai 10 malam... Aku sesat jauh dari lokasi yang dicari.. Dari Bangi - Shah Alam - Sunway Piramid - Mid Valley - Bukit tinggi, Klang - Shah Alam - Subang... Hebat betul selangor nih yang banyak Highway!!!

p/s: Atiq dan adif, jangan nakal-nakal sangat tau.. huhu...

2 comments:

  1. insyaALLAH doa makngah cepat sembuh

    sesekali jalan2 kt selangor pe salahnya sesat2..wuwuwuwu

    nangis sebab kesedihan yng sepatutnya its ok..jgn nangis menyesali idup ini..

    ReplyDelete