Sara Amelia

Hari ni hari pertama penggal persekolahan untuk tahun 1996.. Kita rasa seronok dapat balik semula ke sekolah.. Ada ramai kawan-kawan.. Cuti sekolah 2 bulan rasa boring je.. Balik kampung pun setakat 2 atau 3 hari.. Ibu cakap darjah 3 ni kita kena belajar rajin-rajin.. Nanti kita boleh belajar tinggi-tinggi macam 'cousin' kita.. Ibu kita siap cakap 'cousin' kita belajar pandai sampai ada masa terluang pon dia hafal kamus English.


credit: http://mama-ieja.blogspot.com/2011/01/fatin-dah-sekolah.html


Hari ni ada budak baru masuk.. Cantik orangnya.. Hitam manis.. Rambut dia lurus panjang sampai ke bahu.. Senyum dia tawar tapi kita suka.. Nampak manis.. Cikgu Haslah kata dia baru pindah sini.. Nama dia Sara Amelia.. Cantik namanya secantik orangnya!


"Ilham, boleh tak kalau Sara Amelia duduk sebelah awak?" Pertanyaan Cikgu Haslah mematikan khayalan kita..


Kita hanya mengangguk saja.. Kita tak suka orang lain duduk sebelah kita sebab kita suka duduk sorang-sorang.. Bebas.. Sara Amelia terus berjalan menuju ke arah meja sebelah kita.. Dia tarik kerusi dan dia senyum.. Sekali lagi senyumannya tawar tetapi kita suka senyuman tu.. Kita diam.. Sara wangi, apa agaknya pewangi yang dia pakai.. Kita diam lagi.. Kita nak melukis, tapi tak jadi.. Kita mungkin malu sebab dia asyik jeling kita je.. Kita rasa tak selesa dia duduk sebelah kita.. 


Sepanjang hari tu, dia jeling kita, kita pon jeling dia.. Sama - sama tak berbual.. Mungkin malu.. Tapi hari berganti hari.. Kita dan Sara jadi rapat.. Setiap hari kita makan kat kantin sama-sama.. Sara anak orang kaya.. Setiap hari balik sekolah, ada kereta hitam besar datang amek dia.. Sara cakap itu pemandu dia.. Sara pandai cakap English.. Kita rasa bertuah sebab kita tak payah hafal kamus English macam 'cousin' kita.. Kita dah ada kamus yang bergerak..


Makin hari kita rasa seronok berkawan dengan dia.. Sara baik, selalu ajar kita macam-macam.. Sara pun pandai.. Selalu ajak kita berlumba dapat nombor yang pertama dalam kelas.. Sara kata, kita kawan lelaki yang paling dia rapat.. Kita senyum je.. Kita rasa kita dah suka kat Sara.. Setiap pagi, kita bangun awal.. Kita pastikan baju kita digosok dengan kemas, kita habiskan masa berjam-jam sebab nak sikat rambut.. Kita pakai jam tangan yang cantik.. Kita kapur kasut sekolah kita.. Kita nak Sara rasa selesa berkawan dengan kita...




Hari tu, kita nekad.. Kita nak tulis surat kat Sara.. Kita nak cakap kat Sara yang kita suka dia.. Kita tak tau apa yang kita rasa.. Tapi kita nak selalu ada dengan dia.. Kita pun tulis surat.. Ringkas tapi penuh dengan apa yang tersirat dalam hati kita;


Sara Amelia:

                   
                   Kita suka kat awak!


                                                  Ilham


Kita lipat surat tu, kita tabur bedak wangi-wangi... Esok kita pergi sekolah kita nak bagi surat tu.. Tapi kita tak berani.. Kita simpan je surat tu.. Setiap malam kita tabur balik surat tu dengan bedak.. Kita nak surat tu sentiasa wangi sebagaimana wangi dan mekarnya hati kita kat Sara.. Tapi setiap kali kita jumpa Sara, kita tak berani nak bagi surat tu.. Kita takut dia marah.. Kita takut..



Dah lama sangat kita simpan surat tu.. Hari ni kita mesti bagi.. Esok dah mula cuti sekolah.. Kita takut tak dapat jumpa dia lagi.. Kita mesti berani.. Kalau kita tak berani, kita belum tentu dapat apa yang kita mahukan.. 


"Kringggg.. Kringgg".. Kawan-kawan lain semuanya seronok berlari-lari keluar kelas.. Semua tak sabar nak cuti sekolah.. Tapi kita berdebar-debar.. Kita mesti bagi jugak surat tu hari ini.. Kita tunggu Sara kemas beg sekolah dia.. Kita ikut dia sampai ke kantin.. Tapi kita masih tunggu lagi... Kita takut.. Bila-bila masa pemandu dia mesti sampai nak jemput dia balik sekolah.. Kita lelaki, kita mesti berani kan!..


" Sara.. Kita nak bagitau sesuatu.. Awak jangan marah.."
" Ya Ilham, Sara tak marah, apa dia"
" Kita, Ilham suka kat awak, Sara Amelia" Kita beranikan diri sambil kita hulur surat tu..


Papppp!... Kita kena tampar dengan Sara.. Kita tak tau.. Sara kata dia tak marah.. Tapi dia terus pergi jauh dari kita.. Kita tak sedar, kita nangis.. Kita dah buat awak marah kat kita..


Masuk darjah 4, kita dan Sara dah tak lagi satu kelas.. Dan kita dah tak pernah lagi bertegur sapa.. Mungkin malu, mungkin juga Sara masih lagi marah dengan kita.. Tapi kita tak pernah lupa kan dia.. Dan kita tak pernah lupa nama dia.. Sara Amelia..


p/s Based on true story..
p/s2: Dari darjah 3 lagi aku dah biasa di 'reject'... so..? apadahal! hahaha...

10 comments:

  1. kecik2 da nk bercintun ko ni.. gatal..hahaha

    ReplyDelete
  2. Ezal

    darah muda beb...


    meen

    bukan nama sebenar.. hahahaha

    ReplyDelete
  3. abg epong???? hahah macam xsesuai jer.. adik epong la bgus

    ReplyDelete
  4. geli ar epong ko cakap 'kita'. xdapat nak bayangkan..hahaha..=p

    ReplyDelete
  5. atin

    hahaha nak aku jumpa ko aku cakap macam tuh... alah.. ko bygkan lah budak2 kecik time tuh kan cakap kita-awak.. hahaha

    ReplyDelete
  6. http://news.malaysia.msn.com/community/blogs/my-thoughts-on-being-disqualified-from-miss-malaysia-world-because-i-am-muslim?_p=512606da-1fe7-41c3-8836-abdfeb80dc1d

    ReplyDelete