Monday 20 April 2009

Microbiology Memories

semakin hari, aku seakan sudah terasa kelainan.. ini kerana tidak lama lagi, rakan-rakan yang seangkatan dengan aku akan menamatkan zaman bujang mereka di UKM ini.. opss ini maksudnya mereka akan berkahwin dengan pekerjaan di luar atau sambung membujang dengan 'master' mereka.. dengan kata lain, mereka sebenarnya akan menamatkan pengajian di UKM.. ini termasuk cosmate aku.. Microbiologist..

dulu semasa first year, aku sangat pendiam.. aku lebih rapat dan mengenali dengan budak bioteknologi tumbuhan.. kerana mereka ini lebih sekepala dengan aku.. dan bagi aku "alahai budak microb ni, skema gila, time lecturer sonyap jerk" so aku pun memilih seat belakang sekali.. melakukan aktiviti yang tidak bersangkut paut dengan subjek seperti melukis, main hp, berangan ataupu tido!! nak bising pon keseorangan.. dan xder saper nak temankan aku membisingkan diri dalam kelas.. sedangkan yang lain, khusyuk mendengar kuliah.. jadi perkara ini sangat asing bagi aku.. sesiapa yang sekelas dengan aku time matriks dulu mesti tau perangai aku.. sehinggakan orang tak akan sangka aku budak sains hayat..

selama dua tahun aku mendiamkan diri, kurang bergaul.. cuma ada sesetengah sahaja dari cosmate yang aku tegur.. Kb dan Hana, itupun lab partner aku.. ini xtermasuk along dan adlina, mereka ini seangkatan dari UO.. dan mereka ini juga adalah si peminjam note.. apabila masuk 2nd year, aku mula rapat dengan pai, dan eein.. sebabnya kami sama-sama memasuki kelas mandarin.. balik sama-sama, duduk pun sama-sama.. dan dari situ aku mula rapat dengan budak mikrob..

kadang-kadang aku rasa terasing, mereka sesama mereka akan buat study group, berbincang tentang subjek, bertukar-tukar note.. sedangkan aku hanya melihat, kekurangan note, dan kadang-kadang note exam aku bergantung semata-mata pada wikipedia.. kadang-kadang aku terasa malu kerana sesetengah dari rakan-rakan ini begitu baik menyumbang note pada aku.. tapi aku.. tetap sama, tiada perubahan..

kemuncak aku mengenali dan memahami cosmate aku semasa kita ada lab TDR di CGAT.. terdapat banyak kenangan kat situ.. termasuk nasi lemak CGAT dan juga bahan-bahan yang diketahui mampu memandulkan students.. hahahaha.. selepas aku rapat dengan cosmate, banyak lah aktiviti yang dilakukan bersama.. gelak ketawa dalam kelas, bowling, aktiviti memakan KFC, program Hari raya.. dan yang terbaru dinner Mikrob yang khas untuk kita.. batch final year..

Untuk dinner mikrob.. kita semakin dan semakin rapat.. bagi aku, aku buat dinner ini bukan untuk aku.. sebab aku belum lagi grade.. tapi aku buat untuk kepuasan anda semua.. untuk meraikan anda semua.. salah silap dan cacat pada majlis itu, minta maaf banyak-banyak..

hari ini aku terasa sesuatu.. aku keseorangan kembali untuk 2 sem berturut-turut.. melakukan thesis keseorangan, menghadiri kelas juga keseorangan.. tiada lagi cosmate untuk aku meminjam note.. tiada lagi gelak ketawa dalam kelas.. mungkin aku akan menjadi lebih asing.. dan pada hari itu, hendak atau tidak.. harinya pasti akan terjadi.. (kerana aku seorang yang akan extend untuk program mikrobiologi x termasuk shira)


Special untuk Hana, mintak maaf kalau ada salah silap, kita seakan-akan sudah tidak bertegur.. tidak tahu dimana puncanya.. Untuk Kb, anda ada hutang dengan aku ya!!.. bila nak langsaikan.. haha..

so.. u guys.. along, Kb, Hana, Chayok, wani bajni, pai, eein, dayah, atin, hawa, wawa, temah, shirah, siti, carol, adlina, azmir, ejat, kak.basha, wan, razid, kak umi, dak wan (ane), mar, lan, wani kelantan, tie, wanies (byk wani nih) dan all chinese and indian students.. Thanks bebanyak.. all the best.. selamat bergraduasi.. semoga kenangan ini akan kekal selamanya dan tidak akan terpadam.. Good Luck.. owhh and dun forget me.. rajin-rajin melawat aku di UKM..

p/s: credits to wanie bajni for the pictures.. dan maaf kalau ada nama yang tertinggal, maaf dipinta mohon diampun..



ur cosmate:

14 comments:

  1. pong pongg..pesal sedey sgt ayat2 tuh..
    rs nk marah2 jek kt ko sbb ko ingt mmber2 microb ko neh sume skema..xdelahhh...sape swuh ko jauhkan dri..eee...
    ish..xleh nk mrh..
    papepon pong, hdpila ari2 yg mndtg ngn tabah k.jgn rs ko sorg2..ad jek mmber2 yg bleh tolg..cthnye shira n azmer sbb diorg mseh kt ukm kn..
    xpon kontek jek sape2 dak microb neh..okehh.. ;)
    gudluck 4 ur exams <(^o^)/

    ReplyDelete
  2. huhu..... thanks.. ko pon good luck final exam

    ReplyDelete
  3. Epong..rase cm nak nangis+ketawa+senyum sendiriran plak bc kisah ko tu..erm..if ko nak tau.aku slalu concern la psl ko dulu..tp x tau cmne nk tolong ko..coz ko x tegur kiteorg time tu..erm..ingtkn ko ske dgn life ko tu..kiteorg pk yg kiteorg ni x sesuai nak jd kwn ko..coz ko x tegur kiteorg..erm..anyway,the true color dah revealed kn..so kwn2 mikrob ko ni semuanye happening abis..n kiteorg pon da nmpk ko org yg cmne..so tq for everythin..tugasan nk lancrkn diner tu mmg byk mengajar aku..tq kt ko byk membantu n ajar selok belok hal2 cmni..best rs..gado2 skit2 tu biase la kn..hu2..
    insyaAllah..ikatan ukhwah ni tdk akn dilupakan..so all d best n gud luck kt ko k..pe2 hal roger je kiteorg..nak nota mintak je k..dun segan2..

    ReplyDelete
  4. yg anonymous tu aku..wanie bajni..hehe

    ReplyDelete
  5. hehe ko concern ke nk ngorat aku.. haha..
    gurau..

    ermm aku cmtuh kot.. a lil bit sombong ngn orang yang aku blom kenal..

    nway thanks 4 everything wanie..
    thanks a lot..

    ReplyDelete
  6. hahaha..shahdu lak ak rasa..jap take 5 nk ilangkn ingus...ahah..wokeh..

    woi pong, asal ko kata ak x termasuk golongan extend??? ak extend gak r...
    cuak gak nih nk masok klas imun, mpd n gen bibik..

    ko xde ke klas y sm ngan ak pong.. at least ada gak kwn kalo ak x siap keje skolah nnt or tlajak subuh (tlg sainkn attendance ak plzzzz...)..kihkihkih..

    bout dinner...
    walaupun ko x kasik ak gn baggie kat golf resort tuh.. ak amponkn..hihi.men2 jer.actually really salute ur leadership in running a project.. the way u lead, mwatkn kitorg x rasa disisih malah be part of the group..pergh...ak ker y puji2 nih..ahh..time je r smentara ak iklas nk puji ni..hOhO..

    sal dlm klas, ak pon spesis ko.. agk sombong pd org y blom ak knl.. lg pon klas kita dl kan slalu gelap.. so ak x brapa nmpak ko..da tau ko g2, duk r kat lampu skit.. kihkihkih...wpon ak x brapa nk knl ko sgt ag, tp ak rs u r a nice man 2 be close 2..ahaks..(ada borang ksong ag x???)..haha.. u r gud fwen..nice 2 meet n know u..

    anyway... all the best 4 ur future journey n may HIM always be by ur side 2 guide u my dear sweet fwen.

    Cherish our memory 2gether..(mikrob student 06-09)..
    "(^^,)"

    shira_cute_forever

    ReplyDelete
  7. huhu
    komen pon syahdu-syahdu jerk nih..
    thanks shira

    aku bio molekul, kmnikasi saintifik, fermentasi jerk kot..

    aku duk kart gelap, senang nk tido.. hehe.. owhh puji aku gelap lah nih ekk..

    by the way, thanks shira, u too are good frens.. thanks a lot..

    good luck and all the best :)

    ReplyDelete
  8. epong...
    aku teman ko eyh....
    aku ader 2 sem lg ni
    kalu nak note mintak...
    t aku bagi note psycho...
    care????

    ReplyDelete
  9. boley lina ku yg chomey
    :)
    kita tukar2 note
    aku bg note mikrob

    ReplyDelete
  10. pong....cdeynye ko tulis camtuh...kitorg xpenah pon nak sisihkan ko pong...elok jer kan kitorg layan ko...ingtkan ko jenis pendiam...skrg baru tau sikap n ko jenis mcm ne...tp cdeyla da last year baru kiter bebudak sume rapat...n i will miss that...of course..n thanks bebanyak arik tu pong...ko bnyk tlong ak dlm nak siapkan dinner tuh...smpi ko korbankan nak wat asignment ko...huhuhu...n solute u too la time ko mngarah dinner kiter ari tuh...even ak fist time wat mende2 mcm tu but ade kp cam ko, xdela aku rase beban sgt...tq beri2 much...kla da bnyk membebel...hehehe...stay de same coz i like ur way...erm, all the best in ur future...1 year more. focus on ur study n we all know tht u can epong...dont underestimate urself coz we all wont...our ketua pengarah is the best right frens???huhuhu...fighting!!!!

    ReplyDelete
  11. huhu.. tenkiu atin..komen korang semua bagi aku semangat yang sangat.. huhu..

    assignment tu memang silap aku, hahaha.. last minute punya kelija.. sapa suh.. kan sendiri yg susah..

    k.. thanks.. and u too.. good luck in exam and in ur future..

    keep in touch..

    ReplyDelete
  12. salam singgah..
    thanx jd my follower..
    nice blog.. n_n

    ReplyDelete
  13. hah..telambat sungguh nk komen..better late than never..nampak sgt ak mmg tak melawat blog ni..tp x pela, kesan nye mcm terasa sampai sekarang..ak mintak maap gak ye epong..ak ni mmg slalu emo, tu ssh nk ckp ngn org..hoho..jgn trase ye..

    ReplyDelete