Thursday 10 March 2011

Yakin pada diri.

Mostly pernah tak engkau orang akan rasa ragu-ragu, then akan bermonolog sendirian “ betul ke apa yang aku buat, pasti ke tindakan yang aku lakukan ni”. Bila kau dah rasa yakin yang ini merupakan jalan terbaik untuk kau, then one of your friends akan cakap “aku rasa kau tak perlu buat ini, risiko, better u look for something else to do” so reaksi kau?


Susahkan. Emosi kita akan membenarkan kata dia. Tetapi logik kita akan analyze setiap butir kata dia. Dan keyakinan diri kau akan menetapkan keputusan yang telah kau buat. Kalau kau pergi setiap kem motivasi, atau ceramah dsb, mesti acap kali kita diperingatkan; keyakinan penting untuk kita menetapkan ke mana hala tuju, ke mana kejayaan kita untuk masa hadapan; berani mengambil risiko adalah tanda-tanda orang yang berjaya.


Kalau kau tanya aku, aku dah setting setiap apa yang aku buat. Not for 10 years from now. But available for my grand-grandson. Kemudian akan terbit nasihat dari kawan-kawan yang akan cakap benda yang sama seperti di atas. “ betul ke kau boleh buat macam ni atau better kau ambil skim macam aku ni atau aku rasa this job suits better to you atau aku tak percaya dengan apa yang kau lakukan”. Tipu lah kalau aku cakap aku tak sedikit pun goyang dengan kata-kata dia. Sedikit sebanyak akan rasa juga betul ke apa yang aku lakukan ni.


Kadang-kadang bengang juga dengan orang yang tak percaya kemampuan kita dan she/he thinks apa yang they do lebih bagus dari kita. Tapi sedalam nya bila kita analyze dan fikir, ia merupakan booster pada semangat kita. Kita akan lebih yakin yang kita akan tunjukkan pada dia apa yang kita lakukan akan membuahkan kejayaan yang lebih besar.


Think think do nothing.


Frasa tu sesuai kalau kita banyak sangat berfikir tetapi tak langsung nak mencari jalan kepada masalah tersebut. At least kita sentiasa berdoa agar Tuhan memberi petunjuk kepada kita, jalan kepada kejayaan dari memikirkan apa yang orang akan cakap pada kita.


Aku rasa dari condemn dan bercakap sesuatu yang negatif, better kita support each other, right? Walaupun kita tahu yang apa yang dia buat ada risiko yang besar sebesar besarnya. Tapi teori ni unavailable untuk job yang illegal seperti call girl/tokan dadah/business haram/MLM dsb.


Yang penting kita tau apa yang kita buat tu adalah sah dan yakin ia akan membuahkan hasil untuk masa depan.



2 comments:

  1. eponga, u know we're some kind the same in this aspect right? haha..

    owes remember, life is all about taking chances..

    pis.. (",)v

    ReplyDelete
  2. @Brekpik

    hahaa rite brekpik

    love the phrase "life is all about taking chances."

    pisssss pissss...

    ReplyDelete